Koululiikuntatrauma ja kuinka siitä pääsee
Luistimet olalle ja menoksi! Aina en kuitenkaan ole ollut se tyyppi, joka leffaillan tai ravintolakäynnin sijaan ehdottaa treffejä luistinradalla. En todellakaan. Muistan aikanaan, kuinka odotin liikuntatunteja inhon vallassa. Sellaisia lajeja, joissa olin hyvä, ei ollut montaa ja jotenkin tuntui, että liikuntanumerot sai enemmänkin osaamisen kuin yrityksen perusteella. Niin kai se kuuluu mennäkin, mutta hyvää keskiarvoa tavoittelevaa se sapetti. Yritin tunneilla parhaani ja peittelin inhotustani, jotta opettaja ei antaisi huonoa numeroa. Juoksin, mutta olin hitain. Hiihdin, mutta joukon viimeisenä. Pelasin lentopalloa, mutta pelkäsin sen osuvan itseäni päähän.
Ala-asteella vaan sinnittelin tuntien läpi ottaen ne siltä kannalta, että sai pitää hauskaa kavereiden kanssa. Pallopelit ja muut olivat ihan jees, jos ei miettinyt, onko niissä hyvä vai huono. Ainoa laji, jossa sain kehuja, oli pesäpallo, koska minun lyönnilläni pallo lensi pitkälle takakentälle. Samoin olin tytöistä ainoa, joka kiipesi köyttä pitkin liikuntasalin kattoon. Pojistakin vain yksi teki saman. Yläasteellakaan ei juuri meikäläisen suorituksille hurrailtu. Lenkkeilin viikossa monta kymmentä kilometriä, mutta opettaja epäilin liikuntapäiväkirjaani huijaukseksi ja leimasi minut liikunnanvihaajaksi, vaikka yritin epätoivoisesti löytää lajeja, joissa voisin kokea iloa onnistumisesta ja osaamisesta. Se ketuttaa edelleen.
Nykyään soittelen äidilleni, koska järvi on siinä kunnossa, että pääsee hiihtämään. Opettelin hölkkäämään ja juoksemaan kävelylenkkien lisäksi. Joogatunnilla opettaja kehui tekniikkaani moitteettomaksi enkä unohda hänen sanojaan koskaan. Luistelu tuntuu kivalta ja sujuu, yliopistoaikoina taas kävin hyvin aktiivisesti kuntosalilla. Jossakin sisälläni on koko ajan ollut tyyppi, jolla on omat vahvuutensa. Sinnikkyys, kestävyys ja sisu taitavat olla vahvuuksiani nopeuden, räjähdysvoiman ja tarkkuuden sijaan. Vaikka koululiikunta yritti saada minut tuntemaan itseni sysip*skaksi kaikessa liikunnassa, tässä sitä ollaan. Pitäkää lentopallonne, tämä tyttö luistelee!
Koululiikuntatrauma on mahdollista selättää löytämällä omat vahvuudet ja lajit, jotka tukevat niitä. Kaikki eivät ole hyviä samoissa asioissa ja se on ihan okei! :)
Sanna
Ihan samat ajatukset minulla koululiikunnasta. Vaikka kuinka yritti en ollu oikein hyvä missään. Pallot juurikin pelotti, enkä saanut maaleja oikein missään lajissa. Saati hiihtäminen, vaikka sitäkin harrastin vapaa-ajalla, olin kuitenkin aina viimeisenä maalissa. Yläasteella harrastin juoksua omaksi ilokseni ja olin siinä ihan hyvä ehkä juurikin sen sitkeyden ja sisun vuoksi. Eniten on jäänyt harmittamaan minuakin se ettei liikunta numeroa saanut yrittämisen mukaan, vaan olisi pitänyt olla kaikessa hyvä ja voittaa palkintoja. Kerran yleisurheilu kisoissa, joihin jokaisen oli pakko osallistua, astuin pituushypyssä lankulle kolme kertaa. Siitähän seurasi hylkääminen. Ei tehnyt lapsen itsetunnolle hyvää. Mutta minuakin näin aikuisiällä on alkaneet ne koululiikunta lajit kiinnostaa uudestaan. Ehkä kun niihin ei liity enää mitään painetta. Mutta oli omalle kohdalleni niin osuva kirjoitus. Kiitos siitä ?
Iina / MouMou
Juurikin niin. Kun paine katoaa, kiinnostus voi herätä. Veikkaanpa, että myös musiikki on voinut laulukokeillaan harmittaa monta, mutta kouluaikojen jälkeen jokin soitin on voinut tuntua hyvinkin omalta. :)
Kata
Tekstiisi on helppo samaistua. Pidin itse joukkuelajeista kuten jääpallo ja koripallo. Minä taas vihasin telinevoimistelua. En omannyt ketterää fysiikkaa ja nopeutta. Minua myös suoranaisesti pelotti yrittää tehdä voltteja ja tästä yrittämättömyydestä taidettiin rankaista arvosanassa. Voiko koululiikunta tappaa liikunnanilon? Todellakin se voi sen tehdä. Aika monesti toivoin, että olisin tasaisesti yhtä hyvä kaikessa, jotta en erottuisi joukosta. Nyt oman lapsen kohdalla huomaan, että eipä se liikunta ole muuksi muuttunut. Kyllä poikienkin on osattava tehdä kuperkeikat taakseppäin ja kärrynpyörät!!! Ymmärrän liikunnan merkityksen ja kuulumisen osana peruskoulun oppiaineistoa, mutta sitä latistamista ja jyvien erottelua akanoista en. Ollaan yksilöitä omine vahvuuksinemme ja heikkouksinemme. Tarvitaanko liikunnasta yleensäkään arvosanaa? Vai voiko sitä arvioida jotenkin toisin? Sitäkin minusta voitaisiin miettiä…
Iina / MouMou
Todellakin voi tappaa. En tiedä, miten siitä saisi motivoivampaa, mutta jokin on pielessä, kun ihmisten tarinoita kuuntelee. Ja kuten sanoit, vielä näköjään nykyäänkin. :/
saya
Tunnen itseni onnekkaaksi, kun itsestä tuntuu että liikunnanopettaja antoi numerot nimenomaan yrityksen mukaan :) Olen aina ollut pyöreä enkä kovin nopea tai voimakas, mutta aina ollut todistuksessa 8-9, koska yritin aina parhaani ja olin positiivisella asenteella. Telinevoimistelu ja korkeushyppy olivat ainoita lajeja, joissa en yksinkertaisesti uskaltanut tehdä kaikkia liikkeitä. Onneksi näistä yksittäisistä tunneista eivät numerot pudonneet. Pallopelit sen sijaan olivat vahvuuteni, ja luulen että numeroa nosti se täysillä mukana olo. Ehkä tähän vaikuttaa sekin, että olen nuorempaa sukupolvea (-97), ehkäpä liikunnanopettajia on ohjattu kannustavuuteen myöhemmin?
Iina / MouMou
Oletkin onnekas! Ihana kuulla, että tuollaisikin opettajia löytyy.
Ja tasan vaikuttaa kyllä oppilaan omakin persoona jonkin verran siihen, miten paljon paineita noista tunneista ottaa. :)
Lucia
Hei! Olisi kiva nähdä enemmän kuvia uudesta raikkaasta hiustyylistäsi ja vinkkejä sen laittamisesta!
ps. koululiikunta sucks!
Iina / MouMou
Matkalla on, kun mies lähettää ne mulle. Josko huomiseksi saisin! <3
Susu
Kuin flashback omaan nuoruuteen. Inhosin lisää liikuntaa. Rivissä ja jonossa katsottiin kun hyppäät pukille. Jota inhosin enkä uskaltanut. Telinevoimistelu saa vieläkin kylmät väreet. Inhosin hiihtoa kun siinä lipsui. Luistelusta tykkäsin vaikken mitään hyppyjä osannut/uskaltanut.
En harrastanut mitään ylimääräistä ja itsenäistä kouluaikana, ei viety harrastuksiin. Koulumatkat kävelin.
Nyt sitten aikuidena on löytynyt lajeja. Sukset tuli ostettua kun lapset tartti ladulle kaveria. Luistimet oli kovassa käytössä js onpa sitten löytynyt pari suosikkilajia, salibandy ja kuntosali ja viimeisimpänä uinti. Josta en tykännyt kouluaikana.. Inspiroiva kirjoitus!
Iina / MouMou
Mä oon niin onnellinen, ettei meillä ollut telinevoimistelua! Tuollaisia kauhukuvia olin siitä kuullut ja lyhyenä muutenkin kaikki hyppyjutut olivat kauhulajejani. :/
NNN
Melkein tuli tippalinssiin, koska täällä lukee tekstiä vakavasta koululiikuntatraumasta kuntoutuva. Olen meinannut kirjottaa aiheesta 100x Hesarin mielipidepalstalle, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Juuri sisareni kanssa muistelimme, kuinka esim. alakoulussa jo perjantaina tuntui, että elämässä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kuolema, koska maanantain liikuntatunti pelotti niin paljon (OIKEASTI. WTF). Olin koko peruskoulun suht huono kaikessa liikunnassa. En koe olleeni, mikään mahdoton tapaus, mutta olin minä kai huono. En usko, että olisin ollut, jos joku olisi oikeasti tullut vierelle ja opettanut tekniikkaa. Tai jos en olisi pelännyt ja olisin vapaa-ajalla halunnut kokeilla jotakin liikkumista.
Vihaan koko koulun kilpailusysteemiä. Ihmisen ei tulisi _koskaan_ kilpailla toisia vastaan, jos ei halua. Aina vain itseään. Uskon, että lapsia motivoisi kisata itseään vastaan enemmän kuin toisiaan. Tyylillä “vau, tänä vuonna juoksin kilometrin enemmän cooperissa, jes” (jos cooper on pakko edes pitää). Eikä “voi helvetti, juoksin puolet vähemmän kuin toisiksi huonoin”. Joskus lukiossa leikimme liikuntatunnilla hippaa (kyllä) pareittain ja itse olin koko 60 minuuttia pro-juoksijan pari. Oli hyvin hauskaa, kun minut saatiin jo ensimmäisen metrin jälkeen kiinni ja toista en saanut kertaakaan kiinni. Sitten se älytön häpeä pitää kuitata sillä hehehehe-tekonaurulla, vaikka ei oikeasti todellakaan naurata vaan enemmänkin itkettää.
En ymmärrä, miksi huonoja aina sätitään ja dissataan liikuntatunneilla, sekä rankaistaan huonoilla arvosanoilla (eihän jestas ihmisen pitäisi edes saada arvosanoja omasta fysiikastaan, jolle ei välttämättä esim. lievästi liikuntarajoitteinen mahda yhtään mitään!). Miksei opettaja mene viereen ja opeta tekniikkaa. Tai miksi huonoille ei vaikka tarjota tukiopetusta liikunnasta, jos he sitä haluaisivat. Kaikki varmasti haluavat olla hyviä, mutta kaikki eivät opi kehollisia harjotteita yhtä nopeasti.
Minä olen pelannut tunti kausia pakosta pesistä, jalkapalloa, korista ja ringetteä, enkä vieläkään osaa. Oliko se tarpeellista? Mitä jos lapsilta kysyttäisiin, mitä liikuntaa he haluavat tehdä? Lukiossa voitaisiin opetella oikeaa juoksutekniikkaa, venyttelyä ja kuntosaliharjoittelua, koska niitähän aikuiset tekevät. Moni ei vielä tänä päivänäkään osaa juosta, mutta osaa esim. hypätä pituttaa. Harva käy joka päivä fudistreeneissä enää aikuisena, mutta salilla käy.
Itselläni meni 22-vuotta, että löysin liikunnan riemun juoksuharjoittelun ja myöhemmin 25-vuotiaana saliharjoittelun merkeissä. Nyt joudun kuitenkin kärsimään jokapäiväisistä nivel/penikka/polvi yms-kivuista, koska en lapsena liikkunut. Se on hyvin surullista. Terapiassakin olen puhunut kaikista elämäntraumoista, mutta tosi vähän liikuntatraumoista, koska ne on niin kipeitä (:D).
Viime viikolla juoksin salilla huvikseen cooperin. Enpä olisi sitä seiskaluokalla voinut uskoa kuuna päivänä tapahtuvaksi. Sain muuten juostua sen verran, että tulokseni oli hyvä. Että siinäs kuulit yläasteen liikunnanopettaja, joka annoit minulle nelosvarotuksen liikunnasta.
Anteeksi saarna, mutta oli pakko purkaa.
Ihanaa, että sinäkin olet löytänyt viimein aikuisena liikunnan riemun <3 Onneksi me voimme vaatia omille lapsillemme erilaista liikuntakasvatusta.
Iina / MouMou
Kiitos tästä pitkästä kommentista. Olen hyvin samoilla linjoilla kanssasi, opetuksen on muututtava. <3
Malla
Olin ala- ja yläasteella huono liikunnassa. Juoksin hitaasti, olin lyhyt ja vaikka pesiksessä mut valittiin aina viimeisten joukossa joukkueeseen. Mutta tykkäsin kyllä liikunnasta koulun ulkopuolella. Isä opetti luistelemaan, uimahyppäämään, hiihtämään ja otti mukaan yleisurheilukentälle.
Vasta kuudennella löysin oman lajini ratsastuksen. Lukiossa aloin käydä jumppatunneilla. Jumpat ja ratsastus jäi pysyviksi harrastuksiksi aikuisenakin. Ammattikorkeassa olin poikien säbäjoukkueessakin :D
Olin urheilupainotteisessa lukiossa, jossa liikan kursseja sai ratsastuksesta ja uimassa/jumpissa käynneistä. Lukion päättötodistuksessa liikunta oli muistaakseni 9.
Edelleen olen hidas juoksija, mutta onneksi lenkillä voi käydä ihan hissukseen :) Ja äitiporukassa ihan vapaaehtoisesti juostaan cooperia, tehdään porrastreenejä ym. Mukana on kaikenkokoisia ja kuntoisia mammoja.
Iina / MouMou
Ihana isä. Hyvä kannustaja on tärkeä elementti ja apu siinä, että tykkää liikkumisesta. :)