Turvallisen autoilun ABC
Lueskelin tuossa aamulla tätä artikkelia ja muistelin kaikkia niitä kertoja, kun jonkun minua vanhemman aikuisen kommentti on saanut ohimosuoneni sykkimään ja verenpaineni nousemaan äkillisesti. Ai, että teillä ei käytetä joka kerta matkustustilanteessa vauvalla turvakaukaloa? Ja liikkuvassa autossa voi imettää vauvaa sylissä, jos vaan on varovainen? Niin, kun teillekin tehtiin pienenä niin, etteke kasvanet kieroon tai kuolleet. Mutta tiedätkö, sinä minun huoltani vähättelevä vanhempi, että moni muu lapsi kuoli juuri silloin vanhoina, “hyvinä ja huolettomina” aikoina.
Siksi kirjoitan nyt pää höyryten tämän postauksen meidän autoilustamme, jolle usein nostellaan kulmia ja naureskellaan. Haluan imeä itseeni kaikki neuvot ja vinkit turvalliseen autoiluun, jotta asiasta keskusteltaisiin ja tieto aiheesta leviäisi. Haluan oppia lisää ja luoda lapselleni turvallisen ympäristön kasvaa, vaikkakin se johtaisi harmaisiin hiuksiin ja omaan hermoromahdukseeni aina satunnaisesti. Loputon huoli on sen arvoinen sivuoire, että omalla lapsella on turvallinen olla. Aloitetaan siis ihan perusasioista.
Lämpötilan säätely ja auringonpaisteelta suojaaminen eli vauvan pukeminen ja tasainen ruokinta. Oikeanlainen pukeutuminen ja tasaiset ruokailuvälit ehkäisevät monta ikävää juttua. Jo matkustusmukavuus vaatii järkevän pukeutumisen autoon, mutta asia on tärkeä myös turvallisuuden kannalta. On hyvä miettiä, kuinka kevyesti itse pukeutuu, jos joutuu matkustamaan kuumassa autossa ja pahimmillaan vielä pitkiä matkoja. Matkat kannattaa ajoittaa viileään aamuaikaiseen tai iltaan, jos vaan mitenkään mahdollista. Keskipäivällä aurinko on kuumimmillaan. Auton ikkunan voi myös verhoilla vauvan vierestä niin, ettei aurinko porota suoraan pieneen matkustajaan.
Varsinaiseen turvallisuuteen päästään siinä vaiheessa, kun kesähelteet ovat ovella, ja vauvaa suojellaan auringonpistoksilta, nestehukalta ja jopa lämpöhalvaukselta. Auringonpistos, jonka voi saada ikkunan läpi autossa, on seuraus päähän kohdistuneesta suorasta auringonpaisteesta. Se on eräänlainen hermostoärsytys, mutta sen voi välttää helposti käyttämällä päähinettä. Nestehukka pidetään loitolla tarjoamalla vauvalle tasaisin väliajoin juotavaa. Ajomatkan aikana onkin hyvä pitää imetys- tai juomataukoja niin, että auto on pysähdyksissä eikä vauva ole kiinni istuimessa juomatilanteessa. Lämpöhalvausta ehkäistään auton oikealla sisälämpötilalla ja vauvan tarpeeksi kevyellä pukeutumisella.
Hyvä ja turvallinen turvakaukalo tai vanhempien lasten kanssa turvaistuin. Turvaistuimia ei kannata ostaa käytettyinä, ellei tunne istuimen käyttöhistoriaa tarkoin. Sukulaisiin ja ystäviin voi karkeasti jaoteltuna luottaa, nettikirppiksiltä en lähtisi turvaistuinta ostamaan, vaikka siellä kuinka väitettäisiin istuinta turvalliseksi. Istuin kannattaa valita huolella, sillä nykysuositus on muistaakseni, että lapsi matkustaisi 4-vuotiaaksi asti turvaistuimessa selkä menosuuntaan. Vanha turvakaukalohan, jossa Nöpsy matkusti ensimmäiset kuukaudet, meillä oli medialainassa Stokkelta. Mummolassa oli lisäksi saman rungon kaukalo eri merkiltä.
Lopulta tuli aika siirtyä kaukalosta isompaan turvaistuimeen. Värin valitsin jatkamaan turvakaukaloiden värimaailmaa. Cybexin Pallas 2-Fix -turvaistuimen ns. erikoisuus on turvapalkki, joka korvaa perinteiset turvavaljaat. Istuinta valittiin kauan, mutta luettuamme useita tutkimuksia siitä, miten turvatyyny mahdollistaa lapsen olkapäiden liikkumisen törmäystilanteessa, päädyimme tällaiseen istuimeen. Turvapalkki estää mahdollisessa törmäyksessä lapsen niskan retkahdusvamman, joka on kuulemma vielä se kaikista yleisin kolarivamma, joka etutörmäyksissä usein aiheutuu etenkin nuoremmille kasvot menosuuntaan matkustaville lapsille. Myös sivutörmäyssuojat ovat tässä istuimessa hyvät, ja istuin on helppo kiinnittää autoon turvavyön avulla. Autoon laitetaan ensin istuin, sitten lapsi, sen jälkeen turvapalkki ja lopuksi turvavyö palkin yli. Kannattaa tosissaan lukea testejä ja vertailuja ennen kuin hankkii istumen, nämä Cybexit (useita eri malleja) ovat kärjessä lähes kaikissa vertailuissa, joita kävimme lävitse. Meidän istuimemme sponsoroi Jollyroom.
Lastenvahti alias vauvankyttääjä takapenkillä lapsen seurana. Tiedän, että tämä kohta jakaa mielipiteitä, mutta meillä ei vaan ajeta autoa niin, että vauva olisi yksin takapenkillä. Koska vauva matkustaa turvasyistä aina takapenkillä, siellä matkustan yleensä minäkin. Kaksin emme autolla tästä syystä liiku, sillä en luota siihen, että etupenkin turvatyynyt eivät laukea törmäystilanteessa, vaikka ne olisi kytketty pois. Olen hieman vainoharhainen, tiedän kyllä sen. Etumatkustajan puoleinen takaistuin on myös monien tutkimusten mukaan turvallisin paikka lapselle, lapsen selän on ehdottomasti otava ajosuuntaan, jos turvaistuin on valjasmallia. Turvakaukalon paikasta voi halutessaan lukea lisää Liikenneturvan sivuilta.
Pähkinänkuoressa turvallisen matkustamisen avaimet ovat matkustusajan ja matkustusvälineen lämpötilan huomiointi, lapsen turvallinen matkustuspaikka ja joku, joka pitää pientä matkustajaa silmällä matkan ajan. Mitkä ovat teidän parhaat vinkkinne mahdollisimman sujavaan ja ennen kaikkea turvalliseen autoiluun? 🙂
Anne
Onko jokin syy, että teillä ei ole turvaistuin selkä menosuuntaan päin?
Iina M.
Tätä malliahan ei siten päin käytetä. 🙂
Miiru
Jos kirjoitat itsekin, että vauvan selän on oltava ehdottomasti menosuuntaan päin, niin miksi näissä kuvissa teillä on kuitenkin istuim juuri toisin päin? 😮 Puutalobaby-blogissa on muuten ihan just ollu pari kattavaa bloggausta liikenneturvasta ja eri istuimista, siellä on ollu Liikenneturvan asiantuntija kysymyksiin vastailemassa 🙂
Iina M.
Tämä malli on turvatyynymallia, valjasmallit kiinnitetään niin päin. Tarkensin nyt tekstiinkin, kun olin jotenkin ajatellut, että kaikki tajuavat, ettei tätä voi kiinnittää niin päin. 🙂
Toinen cybexaiti
Hei! Tätä mallia ei siis voi kiinnittää kuin vain kasvot menosuuntaan.
Ymmärrän täyain, että asioita jää tarkentamatta tai unohtuu, kun on pieni lapsi, joka täyttää ajatukset täysin
Unohdin tässä keväällä kirjoittaa graduuni oman nimeni!!
Iina M.
Juuri niin! Täältä löytyy video, josta kiinnittämisen näkee.
Mun pää on NIIN sekaisin tuon pikkumiehen takia, että onneksi en mitään virallisempaa julkaisua kirjoittele! 😀
iivari
Selkämenosuuntaan matkustetaan, ohjeessa oli että 10kg painava lapsi käänettäisi kasvot menosuuntaan mutta 10kk neuvolassa oltiin alta 8kg (eilen huomasin että vauveli yltää jo auton selkänojaa potkiin että voi olla suunnanvaihtokoko tuloillaan pikkuhiljaa… :D) meillä istuin on kuskin takana, kun minä sitä autoa aina ajan ja liikutaan paljon kahdestaankin, niin jotenkin automaattisesti halusin sen minun taakse. Takapenkin matkustajaa tarkkaillaan peilin kautta joka on kiinnitetty siihen päänojaan että kuski näkee taustapeiliin vilkaisemalla lapsen 🙂 tuossa mun teksti vielä meidän istuimesta http://sangynalla.blogspot.fi/2015/02/autossa-part-ii.html
Iina M.
Se on kyllä hankala, kun lasten pituudet vaikuttavat sääntöihin ja suosituksiin. Noista peileistä olen kuullut paljon hyvää! 🙂
iivari
Joo tuo peili lähti heräteostoksena potan ostoreissulta ja ihmettelen nyt miksei aikasemmin jo tullut hankittua 😀 vauvakin tykkää kun siinä on värikäs reunus, välillä liikaakin kun pussailee peiliä seisten eikä suostu istumaan… vähän hankaloittaa turvavöiden kiinnitystä 😀
Iina M.
Noita pitäisi olla aina kassalla myynnissä niin, että kaikki, jotka eivät ole edes tienneet peilistä, löytäisivät sen. ELI MINÄ! 😀
iivari
Hahah onneksi on olemassa myös blogit 😉 😀
Iina M.
Onneksi ja “onneksi”! 😀 😀 😀
Ellu
Cybex hakkaa muut merkit aina huolella vertailuissa, hyvä valinta! Ilmeisesti autossanne ei ole isofixiä?
Iina M.
Ei ole valitettavasti, mutta onneksi tämä on helppo kiinnittää muutenkin. Edellinen istuin ei todellakaan ollut! 😀
merja
Meilläkin ollaan oltu tosi tyytyväisiä cybexiin, esikoinen oli sen verran isokokoinen että jo 7kk piti siirtyä kaukalosta pois. Nyt 3v / 18kg on otettu palkki pois käytöstä, mukavaa että sama istuin menee niin pitkään käytössä. Tosin sitä ei nyt sitten saa kuopuksen käyttöön. Isofixiä ei ollut meidänkään autossa, mutta sen tarvittavan osan sai ostettua merkkihuollosta parilla kympillä ja mies ihan itse asensi sen autoon. Suosittelen selvittämään saisiko teidänkin autoon, on kätevä 😊
Iina M.
Hei, tuollaisesta en tiennytkään! Tosin vyökiinnitys on niin nopea, ettei se puuttuminenkaan oikein haittaa. 🙂
niina
Mun ykkösvinkki turvalliseen autoiluun: kuskin ajomukavuudesta huolehtiminen. Sisältää mm. oikean etäisyyden ratista/polkimilta (EI polvet suussa ja kyynerpäät koukussa eikä liian pystyssä), virkeän olotilan sekä vapauden keskittyä ajamiseen (eli ei ruveta kaiveleen lapselle tuttia takapenkin lattialta). On niin jäätävän yleistä pikkulapsiperheissä, että käytetään järjettömät määrät aikaa ja rahaa lasten istuimien vertailuun, hössötetään kauheasti yhtään pidemmillä automatkoilla, ajetaan keskellä yötä että “lapset viihtyy kun voivat nukkua” (tähän liittyy monesti se ettei pysähdellä tarpeeksi usein koska lapset nukkuu) ja sitten sitä että väkisin pistetään lapset selkä menosuuntaan, vaikka kuski ei mahtuisi sitten kunnolla ajamaan.
Muita vinkkejä löytyis mm. ei liikaa vaatteita kenellekään, sopivasti taukoja mutta ei liikaa jottei matka-aika pitkity turhaan (itse pysähdytään 2-3,5h välein riippuen matkan pituudesta), hyvät renkaat sekä kesällä että talvella (huonot/kuluneet/yli 4v vanhat renkaat on valtava turvallisuusriski!), tavarat takakonttiin tai takapenkkien ja etupenkkien väliin niin etteivät pääse liikkumaan, mahdolliset lemmikit häkkeihin tai kiinni ja aina takakonttiin sekä puhdas ja ehjä tuulilasi. Ja tietty aina vyöt kiinni. Kun em. asiat (luulis että itsestäänselvyydet mutta ei) on kunnossa niin päästään asianmukaisiin turvaistuimiin. Mun mielestä fiksuin tapa ajaa on tehdä kaikki mahdollinen välttääkseen onnettomuudet, jotka valitettavaa kyllä, kovin usein johtuvat ihan vain ja ainoastaan kuljettajan virheistä jotka olisi aika usein vältettävissä.
Iina M.
Hyvä huomio katsoa myös kuskin fiilikset! Välillä tulee hypättyä rattiin niin, ettei oikein edes säädä edellisen ajajan jäljiltä mitään ja se kyllä kostautuu nopeasti. 🙂
nasu86
en olekkaan ennen nähnyt/kuullut tän tyyppisestä istuimesta. mitä materiaalia tuo turvatyyny on? meillä kaikki istuimet ostettu käytettyinä serkultani ja kummipoikamme vanhemmilta. myös minä matkustan pidemmillä matkoilla pojan seurana. kevyt vaatetus ja juominen on tärkeää. ja aina pysähdytään kun ollaan kahden liikkeellä jos toiselle tulee hätä. ei saa alkaa kuski yrittämään mitään etupenkiltä, ettei keskittyminen ajamiseen herpaannu.
Iina M.
Tyyny jäljittelee aikuisten turvatyynyä, joka autoihin asennetaan. Tarkkaa materiaalia en tiedä.
Sukulaiset on ainoita, joilta meilläkin istuimia lainataan/ostetaan. 🙂
Annika
Meillä on istuin, jonka saa sekä selkä, että nenä menosuuntaan. Oli tarkoitus pitää se selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään, mutta poika alkoi olla tosi tyytymätön kun ei nähnyt eteenpäin. Ennen pitkää reissua käännettiin toisinpäin ja muksu alkoi viihtyä autossa erinomaisesti.
Tuli mieleen eräs 300 km mökkimatka. Oltiin päästy pojan päikkäreiden ansiosta ilman pysähdystä jo tosi pitkälle. Matkaa oli jäljellä enää max 40 km. Ajattelin että kyllä tässä sinnitellään perille asti. Lypsin käsin kuppiin maitoa ja annoin pojalle aina tilkan kerrallaan. Hänellä oli tosi hauskaa katsella äidin puuhia ja ryystää maidot. Itse yritin kyyristellä takapenkillä niin ettei vastaantulijat näe mitä puuhaan. 😀
Iina M.
Haha, voi ei! Mutta mitä ei äiti lapsensa eteen tekisi. 😉 <3
emma
Kuten Liikenneturvan linkissäkin lukee, Liikenneturva suosittelee plus-testin läpäisseitä istuimia. Tämä istuin ei ole sellainen. Jokainen tekee omat ostopäätökset, mutta tämä oli meillä turvaistuinta ostettaessa tärkein kriteeri.
Iina M.
Se johtuu asennustavasta. Jos luet testin ehtoja yhtään enempää, siellä nousee aika nopeasti esille, että monilta istuimilta evätään läpäisy, jos istuimen voi kiinnittää niin, että lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan. Lueskelu kannattaa aina sen lisäksi, että kurkkaa, mitä testejä istuin on läpäissyt tai mitä standardeja se noudattaa. 🙂
Iina M.
Meillä vaikutti päätökseen mm. tämä lausunto: “Stiftung Warentest sekä ADAC -järjestöjen testien mukaan yksi parhaista turvaistuimista ryhmissä 1/2/3. Englantilainen WHICH? arvosti turvallisuusominaisuudet kolarissa loistaviksi koko istuimen käyttöajan ja palkitsi sivutörmäyssuojan huippuarvostelulla – viidellä tähdellä.“
Suvi
Eri maiden viranomaisilla on hyvin erilaiset standardit – pohjoismaissa ja erityisesti Ruotsissa vaatimukset ovat tiukimmat. Saksassa ja Englannissa vaatimukset ovat paljon löyhemmät – valitettavasti. (Ja joissakin testeissä kaiketi matkustusviihtyvyys on korkeassa osassa. Se on toki tärkeää, mutta turvallisuus on mielestäni tärkeämpää).
Syy miksi ruotsalaiseen testiin ei otettu palkki-istuimia (tai muutakaan kasvot menosuuntaan istuimia) on kiteytetty hyvin liikenneturvan asiantuntijan vastauksessa Puutalobaby-blogissa:
“Kun onnettomuuksia tarkastellaan törmäysvoimista käsin, ovat peräkolarit usein törmäysvoimiltaan paljon lievempiä kuin nokkakolarit tai tieltä suistumiset, joissa tarvitaan suurinta suojaa edestäpäin tuleviin voimiin. Nokkakolarin kaltaisessa törmäystilanteessa lapsen niskaan ja päähän kohdistuu kasvot menosuuntaan matkustettaessa yli kolminkertainen voima verrattuna selkä menosuuntaan matkustavaan. Pienen lapsen niska on myös huomattavasti aikuisen niskaa herkempi.”
Pakko siis mainita, että kannattaa tutustua näihin, jos kiinnostaa:
http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/liikenneturva-vastaa-osa-1-turvaistuimista
http://yle.fi/uutiset/liikenneturva_lyttaa_lasten_palkki-istuimen_turvallisuuden/6547607
Iina M.
Pitääkin käydä lukemassa. Kiitos linkeistä! 🙂
Vinkulelu
Miekin hatkitsin palikka istuinta,mutta päädyttiin selkämenosuuntaan ostuimeen vaikka auto on ahtaan puoleinen. en luota palikkaistuimeen ollenkaan koska ei mun mielestä suojaa niskaa tarpeeksi hyvin esim. peräänajossa.
Iina M.
Mun piti nähdä sellainen “törmäysvideo” ennen kuin vakuutuin tuosta eli ymmärrän hyvin kantasi. Oikeastaan kaikki normaalisti poikkeava saa meikäläisen aina epäilemään, joten on pieni ihme, että päädyimme lopulta tähän hyvin erilaiseen istuimeen. 🙂
Teps
Kannattaa tutustua tähän http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2014/wp29grsp/GRSP-55-39e.pdf
Iina M.
Pitääkin lukea, kun on aikaa. 🙂
Iina M.
No niin, ehdin nyt kurkata liitteen. Tuollaista en ollutkaan nähnyt, katselimme mm. nämä Autoliiton testivideot valintaa tehdessämme. Jotenkin ajattelen, että on tärkeä katsoa juuri kyseisellä merkillä/mallilla tehtyjä testejä. Netistä kun löytyy vaikka mitä kauhuvideoita, joissa esiintyviä istuinmalleja ei edes myydä enää turvallisuussyistä.
Venla
Moi! Turvallisen autoilun kurssi pitäisi mielestäni järjestää kaikille tuleville vanhemmille… Aika useilla kun tuntuu olevan ihan hakusessa jo pelkästään se, miten kireälle vauvan valjaat tulisi turvakaukalossa laittaa! Saati sitten itse kaukalon/istuimen kiinnittäminen autoon.
Minua kuitenkin jäi mietityttämään yksi asia. Miksi vauvanne ei voi matkustaa autossa yksin takapenkillä? Hänhän on kuitenkin tiukasti ja turvallisesti istuimessaan kiinni, ja taustapeilistä voi tarvittaessa kurkkia, miten takana menee. Tuon järjestelyn luulisi hankaloittavan autoilua aika tavalla, kun aina täytyy olla toinenkin aikuinen matkassa mukana.
Iina M.
Teoriassahan voisikin, mutta kun raukalla on tällainen vainoharhainen äiti. Se hankaloittaakin elämää ja mietin, että se peili saa jatkossa luvan riittää tai meikäläinen harmaantuu ennen aikojaan. Eli ihan vain mun pään sisäinen “ongelma” tämä. En vaan jotenkin ymmärrä, ettei poika ole enää vastasyntynyt ja hengitystä ei tarvitse tarkistaa koko ajan! 😀
Venla
Tehän olette kuitenkin tehneet kaikkenne (ja ehkä vähän enemmänkin), jotta poika voisi matkustaa autossa turvallisessa istuimessa ja mukavissa olosuhteissa. Etköhän voi luottaa siihen, että poika itkee tai valittaa, jos ei viihdy autossa tai hänellä on jokin hätä 🙂 Kyllä melkein vuoden ikäinen jo aika hyvin pärjää autossa itsekseenkin istuskellen. Pienillä matkoilla kun aloitat ja huomaat, että pojalla on kaikki hyvin, niin varmasti vähitellen ymmärrät, että hän kyllä pärjää, vaikket olisi koko ajan kyttäämässä vieressä! Käteen vaikka joku kiva lelu, jos ei ihan ilman viihdykettä selviydy. Tsemppiä! 🙂
Iina M.
Kiitos tsempistä! Ehkä tämä menettämisen pelko joskus vähän hälvenee ja osaan olla rennompi. 🙂
Pöksä :-)
Heips… Muistatko ja / tai tiedätkö, onko tuossa istuimessa jotain pituusrajaa? Siis miten paljon ipanalla olisi oltava mittaa, että on mukava istua? Paino ja ikähän on annettu suosituksissa, mutta pituudesta ei mitään mainintaa ole. Lähinnä mietityttää lapsen kädet, että asettuvatko “oikein” vai jäävätkö köpsästi luonnottomaan asentoon tököttämään, jos matkustaja on liian lyhyt? Meidän tyttö kun on aikas pätkä vielä, vaikka ikänsä puolesta voisikin vaihtaa kaukalosta jo kohta pois… Toisin sanoen ei viihdy siinä hereillä ollessaan juurikaan… (liian makaava asento, ei näe, on kuuma etc etc…)
Onko istuin sun mielestä (tai siis lähinnä lapsesi vinkkelistä katsottuna… :-)) ahdas, kuten jotkut moittii? Ajatellen talvivaatteita jne.
Muuten liputan kyllä ton istuimen puolesta, useammallakin tutulla on käytössä, mutta kukaan ei tunnu tosiaan muistavan sitä pituus-hommaa…
Kiitti!
Iina M.
Virallista vastausta en tiedä, mutta kokemuksella sanon, että perushoikkaisen lapsen kohdalla 70 cm pituutta on hyvä olla. Epäilen, että jos on alle sen, lapsi “katoaa” istuimen uumeniin. Meillä viihtyy poika istuimessa tosi hyvin. ja ollaan matkustettu takanpenkillä niin, että istuimen ja pojan lisäksi siellä olin myös minä ja pikkusiskoni. Lapsen kannalta en sanoisi tuota kyllä ahtaaksi, kun turvatyynyllä voi säätää sitä omaa tilaa helposti ja käsiä voi liikuttaa alhaalta lapsen jalkojen vierestä palkkiosan päälle lepäämään. 🙂
Pöksä :-)
Hyvä juttu, kiitti vastauksesta! Eipä tässä muuta kun istuin hankintaan ja sittenpähän sen näkee, missä vaiheessa lapsi istuu siihen sopivasti 🙂 Eikä tosiaan vielä ole mikään kiire, voi olla että sattuu juurikin oikeaan aikaan tuo istuimesta toiseen siirtyminen niin pituuden kuin muidenkin juttujen puolesta. Tullu näköjään vieläkin uudempi ja parannellumpi versio, Pallas M, mutta perusidealtaanhan kaikki samanlaisia toki, joten eipä ole väliä sen suuremmin, minkä hankkii.
Iina M.
Ai, on? Pitääkin käydä tutustumassa! <3