Juuri sinun silmillesi
Tässä kohtaa voisi lukea, että postaus on tehty yhteistyössä erään firman kanssa, mutta se ei ole koko totuus. Tahdoin kirjoittaa tämän postauksen kuultuani Reddville-yrityksen perustajien ajatuksia uudenlaisesta keksinnöstään. En ole saanut tästä postauksesta rahallista korvausta, vaan tutustuttavakseni vain pienen paketillisen tamponeja, joista nousi kesällä myrsky blogimaailman vesilasiin. Miksikö? Koska yrityksen konsepti käännettiin jotenkin oudosti päälaelleen ja blogeja lukevat nuoret naiset ärsyyntyivät. Tässä minun kesästä asti harkittuja ajatuksiani aiheesta. Saa olla eri mieltä.
Olipa kerran nuori nainen. Nainen asui yhdessä miehen kanssa ja heillä oli yhteinen lapsi. Myös yhteisen asunnon huonekalut olivat yhteisiä. Yhteisten tavaroiden lisäksi kummallakin oli oma puhelin. Miehen puhelin oli miehen yksityisomaisuutta, mutta naisen puhelimen kohdalla tilanne oli eri. Välillä, kun nainen oli suihkussa, mies selasi naisen puhelinta. Yleensä sieltä ei löytynyt mitään kiinnostavaa, mutta eräänä iltana mies huomasi naisen tekstiviestien seassa viestejä toiselta mieheltä. Naisen avomies ei tiennyt, että tuo toinen mies oli itse asiassa vasta nuori poika, joka työskenteli illat lastenvahtina. Nainen oli nimittäin koettanut järjestää salaa lapsenvahdin, jotta hän voisi yllättää miehensä ja viedä hänet viikonloppumatkalle. Lastenvahti lupasi vahtia heidän lastaan niin, että nainen voisi pakata miehen ja naisen tavarat miehen ollessa töissä, mutta epäluuloinen miespä luuli, että nainen on rakastunut ja muuttamassa salaa pois.
Mies tunsi verensä kiehuvan. Mies avasi kylpyhuoneen lukon keittiöveitsellä, kiskaisi suihkuverhon sivuun ja löi naista kasvoihin niin, että nainen kaatui suihkun lattialle kasvot verisinä. Samana iltana, kun mies oli lähtenyt ulos huutaen, ettei asia ole vielä loppuunkäsitelty, nainen tuijotti itseään kylpyhuoneen peilistä itkien. Onneksi lapsi oli mummolassa hoidossa. Naisen silmät osuivat väkivaltaisessa välikohtauksessa lattialle pudonneen aukinaisen tamponipakkauksen sisäkanteen, jonne oli painettu avustusnumero perheväkivallan uhreille. Nainen soitti numeroon, pakkasi tärkeimmät tavaransa ja matkusti äitinsä luokse turvaan. Bussissa hän kiitti mielessään tamponirasian mainosta, joka saattoi pelastaa hänen henkensä.
Tällainen loppu tarinalle saattaa olla R.E.D.D. Free -palvelun ansiota. Lueskelin kesällä postauksia siitä, miten kotiovelleen voi saada ilmaisia tamponeja joka kuukausi vain kuukausittaiseen kyselyyn vastaamalla. Ihmettelin, ettei kukaan ollut nostanut esille tätä mainosnäkökulmaa asiaan. Ilmaiset tamponit ovat ilmaisia niiden vastaanottajille, koska tamponilaatikoihin on myyty mainostilaa. Sen ansiosta, että vastaanottajista saadaan kerättyä mainonnan kohdentamista helpottavia tietoja heidän kyselyvastaustensa perusteella, mainostajat maksavat tamponifirmalle rahaa, jolla he lähettävät vastaajille heidän kuukausittaiset tamponinsa. Tämä mahdollistaa kohdistetun markkinoinnin eli juurikin sen, että juuri nuoret naiset näkivät rintasyöpäyhdityksen tamponipaketin mainostilaan painattaman lyhyen tekstin, joka muistutti omien rintojen tutkimisesta ja siitä, moniko naisista sairastuu elämänsä aikana rintasyöpään. Juuri kohdistettu mainonta on syy siihen, että yhtenä kuuna tamponilaatikoiden sisältä löytyi puhelinnumero, jossa tarjotaan apua kotiväkivallan uhreille.
Missä tämä näkökulma oli kesällä? Ihanko tosissaan “se juttu” tässä palvelussa oli se, että tamponeja voi saada ilmaiseksi? Kai se jonkun mielestä voi olla pointti, mutta minä ja bloggaajakollegani, joiden kanssa tätä ilmiötä useampaankin otteeseen ihmettelin, arvostamme ideassa juurikin sitä, että saadaan oikeat asiat oikeiden ihmisten nähtäville. Jos ajattelet kanssani samoin, kyselyihin voi ilmoittautua vastaajaksi (ja niiden ilmaisten tamponien vastaanottajaksi) tällä sivulla. Ja mitä niihin muiden postausten väärinymmärrettyihin toimitusehtoihin tulee, niin tämä palvelu on siis todellakin täysin maksuton eikä tätä tule sekoittaa muissa maissa toimivaan, lähes samannimiseen maksulliseen versioon. Äkää välittäkö sivuston kirjoitusvirheistä, vaan keskittykää sen ajatukseen. Nuoret naiset tämän idean takana ovat vasta astumassa suomalaisten naisten tietoisuuteen ja kotisivuja viilataan varmasti vielä. :)
(kuvat: Tyler Shields Photography)
Hanna
Hmm, en taida edes haluta tietää miksi porukka nosti metelin aikoinaan tuosta tamponihommasta, kun eihän tuossa mitään hullua ole. Ainoa mikä itseäni ottaa aivoon on, että numero on tungettu tamponipakkaukseen saaden homman kuulostamaan siltä kuin naiset olisivat aina se hakattu osapuoli. Vielä jokunen vuosi sitten tilastojen mukaan miehet pelkäsivät naista enemmän perheväkivaltaa. Lisäksi nuo kuvat on aikas mauttomia kun ottaa huomioon miten vakava juttu (perhe)väkivalta on.. :P
MouMou
Tuon kuvakampanjan tavoitehan oli nostaa asiaa tapetille. Omasta mielestäni kaikki kuvat, jossa on hakattuja ihmisiä, ovat mauttomia. Kuvilla vaan on kyky kertoa enemmän kuin sanoilla, niin kaipa niitä on pakko olla olemassa.
JonnaH.
Minusta tämä idea oli loistava!
MouMou
Sitten kun vielä keksittäisiin miehille vastaava systeemi. :)
poppaliini
Vastaava juttu kortsupaketteihin! :) Toimis sekä miehille, että naisille, mut veikkaan et ilmaset kortsut kelpais varsinkin nuorille miehille, jotka puolestaan voi olla jollain tavoin hankala kohderyhmä tietyn tyyppisille mainoksille :)
MouMou
Ei huono! Toivottavasti joku bisnesmies lukee kommenttiboksiani ja jalostaa idean tuotantoon asti. ;)
Miettinen, T.
Nyt on käsitelty tärkeää aihetta. Toivottavasti muutkin ymmärtävät, mitä ajoit tässä takaa eivätkä vaan keskity etsimään moitittavaa. Se kun tuntuu olevan blogimaailman (huono) tapa.
MouMou
Paha sanoa niin. Itse olen vaatimattomalla “jos yksikin ymmärtää, olen onnellinen” -linjalla jälleen kerran. :)
katariina
En ymmärrä postauksen kuvia. :o Ällöttäviä ja mauttomia.
MouMou
Sitähän se kotiväkivalta on. Koko homman pointtikin, ettei pidä tyytyä vain hymyilemään kyynelten läpi.
Naiádes
Oih ja voih, vieläpä kun se tapahtuisikin noin! Että parisuhdeväkivaltaa kokenut henkilö lähtisi jo heti ensimmäisen kerran jälkeen.
Mutta en oikein ymmärrä, mistä tässä ärsyyntyisin? Tai mistä kukaan tässä ärsyyntyisi..: D
Postaukseen kuulumaton kysymys! Onko tänne re:fashioniin tulossa lukijoille kirjautumismahdollisuus? Siis, ettei joka kommentin yhteydessä tarvisi naputella tietojaan uudestaan.
Harvoin blogeihin kommentoin, mutta tänne aivan selkeästi eniten! Mielestäni se kertoo jo onnistuneesta blogiportaalista, sekä mahtavista blogeista : )
MouMou
Blogimaailmassa voi ärsyyntyä mistä tahansa! Vaikka siitä, että postausteni riviväli on jonkun silmään väärä tai otsikko loukkaa jotakuta. ;)
Tuota kirjautumista mietitään samalla, kun saadaan mobiilioptimointitehtyä. Eli listalla on! <3
Rosbe
Miten tuo kyselyihin vastaaminen käytännössä sitten toimii että tuleeko joka kuukausi sähköpostiin ja siihen vastataan ? :) Ja sitten mietin sitäkin että lähettääkö ne summanmutikassa jonkinlaisia tamppooneja vaan vai saako sen itse jotenkin merkata johonkin että millaisia käyttää ? Mielestäni todella hyvä idea tälläinen ja ajateltu ihan sydämmellä näitä asioita ja tarkoitusta ! Vielä kun miehille saataisiin joku samanlainen ni hyvä olisi ! :)
MouMou
Homma menee niin, että rekisteröidyttyäsi meiliisi tulee vahvistus osallistumisestasi kampanjaan. Kampanjan jälkeen (eli kun tamponit on lähetetty sinulle) tulee uusi meili, jossa on linkki kyselyyn. Kun olet vastannut kyselyyn, järjestelmään tallentuu tieto vastauksesta ja saat automaattisesti saat seuraavan kuukauden lähetyksen kotiin. Sama toistuu joka kuukausi ellet sitten jätä vastaamatta kyselyyn. :)
Koska kyseessä on ilmaispalvelu, ovat tamponit aina standardi-/medium-kokoisia. (Vain Ruotsissa ja Norjassa toimivassa maksullisessa palvelussa on tilattavissa eri kokoisia tamponeita.)
Ezraa
Aiheeseen melkein liittyen, eikös kuvissa oleva tyttö/nainen ole gleestä se symppis-tyttö?
MouMou
ON! Yks mun suosikeista. <3
Ezraa
Ajattelinkin!♥ Itselläni ei ole lempparia mutta Kurt vei sydämeni;)
MouMou
Ah, Kurt on kyllä ihastuttava! <3
Kipsu
Mun mielestä toi reddville on edelleen vaan hyvin hämärä. Asia sikäli hieno/hyvä, mutta itse palvelun käyttöehdoissa on paljon parantamisen varaa. Käyttöehdoista ilmenee, että omat tiedot on lähes vapaasti levittettävissä jnejne.
”Yritys voi käyttää tietojasi sellaisista tuotteista ja palveluista tiedottamiseen, joista Yritys uskoo sinun olevan kiinnostunut ja Yritys voi myös antaa kolmannen osapuolen käyttää tietojasi sellaisiin tarpeisiin. ”
”7. Henkilötietojen siirto kolmansiin maihin
Henkilötietoja voidaan siirtää Euroon talousalueen ulkopuolelle. Henkilötietojasi voidaan käsitellä esimerkiksi Euroopan talousalueen ulkopuolella toimivan henkilön toimesta, joka on meidän palveluksessamme tai meidän alihankkijamme, joka tekee töitä tilauksesi toimittamiseen. Luovuttamalla henkilötietojasi meille, hyväksyt sen että Yritys siirtää ja käsittele tietojasi yllämainitun kappaleen mukaisesti. Yritys käyttää kuitenkin kohtuullisia toimenpiteitä henkilötietojesi suojelemiseen.
MouMou
Tuo ensimmäinen kohtahan viittaa siihen, mistä sivuilla lukeekin, että tamponien lisäksi mainostajat voivat lähettää tuotenäytteitä, jos sellaisiin on ilmaissut kiinnostuksensa. Ja koska kyseessä on kansainvälisesti eli muuallakin kuin vain Suomessa toimiva yritys, kaikki henkilökunta ei työskentele ns. Suomen osastolla, vaan tuotelahjoja tai näytelähetyksiä voi hoitaa joku toisessa maassa työskentelevä ihminen.
Tai ehkä olen vaan hyväuskoinen hölmö, kun en osaa epäillä, että kaikki sivustot, joilla toimin vuotavat henkilötietojani vääriin paikkoihin tai väärinkäyttävät niitä. :)
riiri
En ymmärrä tästä nyt vaan tota, mielestäni väkisin väännettyä, parisuhdeväkivalta-aspektia? Tai siis hmm, tuntuupa oudolta aasinsillalta tohon mainosasiaan. Sinäänsähän ei oo mitään vikaa siinä, että tollasta kohdennettua mainontaa ja tuollaista “tamponipalkkiota” harjoitetaan, koska siihen ei oo pakko osallistua kenenkään, niin mikäpä siinä. Mut tää parisuhdeväkivalta-alustus jäi nyt vähän ontumaan enkä nää perusteita sille tässä yhteydessä, kun tuntuu enemmänkin siltä, et vakavan asian varjolla yritetään saada tälle markkinointikikalle “uskottavuutta”.
MouMou
Harmi, jos pointti meni ohi. Mielestäni se on hyvinkin selkeästi tuotu esiin, kun tekstissä on kuitenkin mainittu, että mm. rintasyöpäyhdistys ja kotiväkivaltaa vastustavat tahot mainostavat tätä kautta. :)