KAUPALLINEN YHTEISTYÖ / KEVIN.MURPHY

Sain kunnian osallistua kouralliselle toimittajia ja kauneuden ammattilaisia järjestettyyn aamiaistapahtumaan. Kaikkien meidän saapumisemme tapahtumaan kompensoitiin niin, että tapahtuma oli hiilineutraali. KEVIN.MURPHY:n tavoitteena on selkeästi muuttaa kauneusalan standardeja, ja yritys jakaa läpinäkyvästi tietoa ympäristöystävällisistä prosesseistaan. Nämä ovat syitä, miksi minäkin KM-tuotteiden puolesta liputan ja heitä edustan.

KEVIN.MURPHY -merkille arvot ja luonto ovat tärkeitä ja ne näkyvät vahvasti kaikessa, mitä merkki tekee. Tuotteiden raaka-aineet ovat lähtöisin tuottajilta, jotka käyttävät mikroviljelmiä ja luonnonmukaisia kasvatusmetodeja, mutta myös ekologisesti kestäviä korjuutapoja. Mainitsinkin jo aikaisemmissa postauksissani pakkaukset, jotka ovat sen muotoisia, että kun ne pakataan kuljetusta varten, niiden väliin jää mahdollisimman vähän tyhjää tilaa. Pakkausten kohdalla on tulossa iso muutos, josta saimme aamiaistilaisuudessa kuulla hieman enemmän.

Suuri uutinen oli, että KEVIN.MURPHY uudistaa muovipakkauksensa täysin. Kuvittele, miltä tuntuu, kun itse Kevin Murphy seisoo muutaman metrin päässä edessäsi ja kertoo tämän uutisen. O.W.P eli Ocean Waste Plastic on muovia, joka syntyy nimensä mukaisesti merestä kerätystä muovista, joka puhdistetaan. Muovia ei värjätä KM-pulloihin sopivaksi, vaan käytössä on tekniikkaa, joka optisesti valitsee oikeat sävyt, jotka yhdistettäessä syntyvät tutut KEVIN-pullosävyt. Esimerkiksi minun rakastamani ANGEL-sarja on  vaaleanpunainen kuten ennenkin.

Vertailin vielä kotona vanhaa ja uutta ANGEL.WASH -shampoota. Uusissa merimuovipulloissa on korkin vieressä kohokuvio, ja uusi pullo taittaa himpun enemmän siniseen. Ensimmäisessä erässä on myös tarra, joka helpottaa uudistuneen pullon bongaamista kampaamon hyllystä. Pidän tätä uudistusta hyvänä asiana ja arvostan myös sitä, ettei yritys vedä vanhoja pulloja kerralla takaisin hävitettäviksi, vaan pullot tulevat vaihtumaan uusiin sitä mukaa, kun vanhat myydään loppuun. Tämä kertoo siitä, että asiaa on oikeasti punnittu eikä tavoitteena ole vain saada O.W.P-pulloja mahdollisimman nopeasti ihmisten nähtäviksi.

Merten tilanne on huolestuttava ja mikä tahansa toimenpide, mikä poistaa sieltä jätettä, ansaitsee huomiota. Tuntuu hyvältä lukea, miten kierrätysmuovia yleisestikin käytetään nykyään paljon enemmän. Kymmenen vuotta sitten ollessani ensimmäisellä blogimatkallani, kuulin pienessä putiikissa t-paidasta, joka oli valmistettu kierrätetyistä limupulloista. En silloin ymmärtänyt, miksi kukaan tekisi niin. Nyt ymmärrän.

Jotta muovisiin tölkinkannattimiin jumiutuneet kilpikonnat eivät pyörisi mielessä loppupäivää, lopetan tämän postauksen minun ja Kevinin yhteiskuvaan. Sain myös kunnian jutella herran kanssa hetken. Tuntui hienolta, että merkin perustaja itse kertoi meille uusista pulloista eikä vain pönöttänyt kuvattavana PR-ihmisen pitäessä puhetta. Ei todellakaan. Kevin puhui sydämestään ja suoraan ilman mitään kaunisteluja taivaanrannanmaalailuja. Ja sitä me juuri nyt tarvitsemmekin.

“We will remove tons of ocean waste plastic from our oceans each year. That equals to million plastic bottles”

-Kevin Murphy