Nettikauppa-analyysi
Nettikauppoja löytyy niin montaa laatua, että joukkoon mahtuu niin hyviä kuin huonojakin tuttavuuksia. Kokosin listan ominaisuuksista, jotka tekevät nettikaupasta minun mielestäni hyvän ja saavat minut tilaamaan sieltä uudelleen kerta toisensa jälkeen. Nostin esille muutaman nettikaupan lähes joka kohdassa havainnollistamaan tätä listaani.
Nettishoppaajan mielipiteet:
Eräs tärkeä ominaisuus nettikaupassa on se, että toimitusmaa- ja postikulutiedot ovat helposti saatavilla. Ihan vaan jo siksi, että yhdessä vaiheessa bloggaajat saivat aivan liikaa “hei paljon Asoksen postarit on” -kommentteja. Nykyään tuo kysymys on melkeinpä sisäpiirivitsi senioribloggaajien kesken.;) Lindexillä ainakin on hyvin samalla sivulla kaikki tärkeä tilaamiseen liittyvä tieto. Tähän kohtaan voisi muuten sisällyttää myös monipuoliset maksutapavaihtoehdot.
Mahdollisuus arvosteluun ja arviointiin helpottaa niitä, jotka harkitsevat jonkin tuotteen ostamista. Jos 10 ihmistä on ostanut saman mekon ja 9 heistä on todennut normaalin koon olevan liian tiukka, tilaamista harkitseva älyää ottaa normaalia kokoaan isomman ja säästyy parhaassa tapauksessa ärsyttävältä vaihto- tai palautusprosessilta. Näin voi tehdä esim. Halensilla.
Ison plussan saavat omat sivut tms. asiakasrekisteritoiminta nettikaupassa. Mahdollisuus tallentaa ostoskori, vanhojen tilausten ja palautusten selaaminen, tilausten muokkaaminen ja seuraaminen ovat kaikki sellaista mukavaa extraa, joka saa palaamaan samaan nettikauppaan yhtä uudelleen. Tähän kategoriaan menee ehkä myös tililaskutusmahdollisuus. Parhaiten tämä homma on hallussa H&M:n ja Elloksen nettikaupoissa.
Uutiskirjeet ovat kiva tapa esitellä sähköpostitse nettikaupan uusia tuotteita ja mallistoja. Eihän silti spämmätä asiakkaita montaa kertaa viikossa, eihän? Kauneimmat ja inspiroivimmat uutiskirjeet tarjoavat räikeät vastakohdat eli edullista muotia myyvä boohoo sekä merkkituotteisiin keskittyvä net-a-porter.
Yhtenäiset koot auttavat asiakkaita tilaamaan tuotteita myös jatkossa. Ihminen, joka tietää tietyn koon sopivan itselleen, tilaa tietyn tuotteen helpommin kuin sellainen, joka epäilee kokoaan ja pelkää joutuvansa palauttamaan tuotteen. Tähän vaikuttaa tietysti se, myykö nettikauppa yhtä vai useampaa merkkiä. Palauttamisesta muuten sen verran, että nykyään on melkein oletusarvo, että palauttaminen on ilmaista.
Mukava ja hyvä asiakaspalvelu on sellainen asia, mikä jää helposti mieleen nettikaupasta. Vaikka muuten kaikki sujuisi hyvin, mutta asiakaspalvelu ei vastaa ollenkaan tai on täykeä, maku saattaa mennä kokonaan. On tärkeä, että tiedusteluihin vastataan asiallisesti ja tietyn inhimillisen aikarajan sisään. Panic in Paradisen asiakaspalvelu on eräs parhaista, joiden kanssa olen asioinut.
Alekoodit motivoivat tekemään tilauksia, joita ei ehkä normaalisti tekisi. On kiva, kun joskus on mahdollista tilata vähän kalliimpikin tuote, kun siitä lähtee kassalla vaikkapa se 25 % hinnasta. Tällaiset aarteet tuovat hyvän mielen ja vahvistavat positiivista mielikuvaa nettikaupasta. Yksiä suurimmista alekoodeista tarjoaa Ellos, mutta hyviä aleja on esimerkiksi myös Asoksella.
Bloggaajan lisäykset:
Nettikauppojen tuotteista kirjoittaville bloggaajille on hyvin tärkeää, että tuotekuvat ovat oikeassa muodossa ja helppoja tallentaa. Jos ainut keino tallentaa kuva tuotteesta koneelle, on ottaa tietokoneen ruudusta screenshot, tilanne ei ole kovin hyvä. Ja hei, on kiva, kun vaatteet kuvataan myös mallien päällä, mutta tänä blogien kulta-aikana kaivataan niitä syvättyjä tuotekuvia. Maailman isoin kiitos siis kaikille nettikaupoille, joiden tuotteista löytyy kuvat sekä mallien päällä että syvättyinä eli sillä valkoisella taustalla ns. leijumassa ilmassa. Gina Tricotilla on ainakin syvättyjä kuvia hyvin tarjolla.
Tämä menee jo hieman pidemmälle, lisään tämän kohdan kuitenkin listaan viimeiseksi. Tunnukset pressipankkiin ovat kieltämättä plussaa, mutta tämä vaatii jo pr-firman tai nettikaupan johdon yhteydenottoa ja sellaiseen ihan kovin monesta nettikaupasta ei ole. Kiva kuitenkin, että osasta on. Johtoasemassa tässä asiassa ovat H&M sekä KappAhl.
Ampparinainen
Hyvä kirjoitus! Olen nettishoppailija ja allekirjoitan useimmat pointit.
Gina Tricot’n kuvat on hyviä, mutta muuten nettikauppa on varsinainen inhokkini. Maksullinen palautus, esillä olevat tuotteet eivät vastaa varaston tilannetta, enemmistö vaatteista jää toistuvasti vain yksinkertaisesti tulematta.
Omat suosikkini noin toimivuuden kannalta taitaa olla Ellos.
MouMou
Ellos on kyllä luotettavaksi todettu. Ginalta en ole tilannut koskaan, joten en osaa oikein arvioida siitä kuin noita ulkoisia seikkoja.:)
Mimmi
Ginalle on kyllä ilmainen palautus, Postilla on se sopimustunnus! :)
MouMou
Ah, ihan mahtavaa!:)
Rva Melli
Nyt on kyllä pakko huomauttaa (kun itse tilasin vasta pari kk sitten ensimmäistä kertaa gt:n nettikaupasta), että palautus EI ole maksullista. Lain mukaan etä- ja psotimyynnissä pitää olla 14 vuorokauden palautusoikeus, ja palautuksen pitää olla ilmainen asiakkaalle. Ja jotenkin noin nettisivuillaankin mainitaan. Tilauksen tai tilausvahvistuksen mukana tule palautuslippulappunen joka täytetään ja viedään Postin toimipisteeseen.
MouMou
Hyvä, un tämä korjattiin. Itse en tosiaan sieltä ole tilannut, joten en ottanut asiaan siksi tekstissä ollenkaan kantaa.:)
Hannavee
Tykkäsin tästä postauksesta todella ja tästä on varmasti hyötyä itselleni kun joskus hyppään itse nettikauppojen ihmeelliseen tilausmaailmaan :D Nykyään vain katselen, kertaakaan en ole vielä itse tilannut mitään, ehkä senkin aika kohta koittaa :D
– Hannavee
http://likoorikahvi.blogspot.com
MouMou
Toivottavasti ekasta kerrasta tulee kiva ja löydät jotakin ihanaa. Nykyään nettikaupat ovat onneksi kymmenen kertaa parempia kuin silloin, kun niistä alkoi tulla jonkinlainen ilmiö.:)
Murmeli
Itselleni yksi nettikauppashoppaamista lisäävistä tekijöistä on ilmainen vaihto/palautus, mitä tietenkään monet ulkomailla sijaitsevat nettikaupat eivät salli, kun täältä Suomesta tilaa. Asokselta tulisi varmasti tilattua enemmänkin, mutta palautuspostarit tulevat kalliiksi. Ja sitten tulee helposti kuitenkin pidettyä sellaisia vaatteita, joita ei sitten ikinä tulekaan käyttäneeksi…
MouMou
Sama juttu. Jos palauttaminen ei ole ilmaista ja helppo, teen joko hutistoksia tai jätän tilaamatta.:/
x-ray
“Jos 10 ihmistä on ostanut saman mekon ja 9 heistä on todennut normaalin koon olevan liian tiukka, tilaamista harkitseva älyää ottaa normaalia kokoaan pienemmän” ;D
Itselle varmaan tärkeimmät on juurikin toimitukseen liittyvien tietojen helppo saatavuus ja sivujen käyttömukavuus. Hitto että muuten jäi Hennesin nettikauppa hetkeksi sivuun päivityksen myötä!:D Nyt onneks on tottunu jo käyttämään. Ei tollasia radikaaleja muutoksia saisi tehdä kerralla!:D
MouMou
Joo-o, mitäköhän tää on taas miettinyt, kun on tuon kirjoittanut!:D
Mulla oli Hennesin kanssa ihan sama. Nyt vasta uskaltauduin takaisin, kun se muuttui niin paljon kerralla.:)
Suvi
Saatan itse olla vielä ehkä vähän unessa, mutta seuraava lause pisti silmään: “Jos 10 ihmistä on ostanut saman mekon ja 9 heistä on todennut normaalin koon olevan liian tiukka, tilaamista harkitseva älyää ottaa normaalia kokoaan pienemmän ja säästyy parhaassa tapauksessa ärsyttävältä vaihto- tai palautusprosessilta.” Onko tuossa ajatusvirhe vai enkö ite vai tajua :D. Ja ei oo siis tarkoitus viilata pilkkua yms, mutta ajattelin vain kertoa, että huomasin tuon virheen ja voit korjata sen jos haluat :).
MouMou
Et ole, kun minä olin unessa, kun kirjoitin sen!:D Hyvä, että joku huomaa noita, kun itse tulen parin lukukerran jälkeen tekstille immuuniksi enkä jotenkin “näe” virheitä.
Heidi
Minulle tärkeimpiä asioita nettikaupassa ovat nopea toimitus sekä selkeät ja kauniit sivut. Normaalin postin käyttäminen eri kuljetuspalveluiden asemesta on myös iso plussa, on paljon mukavampaa hakea se paketti lähipostista kuin jostain DHL:n toimipisteestä (tai maanitella lentokentän lähellä työskentelevä poikaystävä hakemaan :D).
MouMou
Totta, tuo nopea toimituskin on kyllä tärkeä. Itse olen vaan tottunut venailemaan monta viikkoa joitakin eBay-löytöjä, niin mun asteikolla 3 viikkoakin on jo “lyhyt” toimitusaika.:)
S
Itsellä nettikauppojen palauttamisen muuttuminen maksulliseksi hillitsee varmasti ostamista. Harmi, sillä saatavilla olevat valikoimat pienee siis huomattavasti. Saa nähdä, tekevätkö kaupat asialle jotain (eli tarjoavat jatkossakin ilmaista palautusta), sillä en oikein usko, etteikö tuo näkyisi myynnissä.
http://www.taloussanomat.fi/myynti/2011/06/22/nettikaupan-palautuskulut-ostajan-kukkarosta/20118835/135
MouMou
Minä uskon, että ilmaiset palautuskulut näkyvät paljonkin myynnissä. Juurikin sitä kautta, että vaatteita uskaltaa tilata “sovitukseen”, kun tietää, että ne voi palauttaa halutessaan kuluitta.:)
mmoi
Tosi hyviä pointteja tuossa listasit. :) Mulle toisinaan tuottavat tuskaa nuo nettikauppojen erilaiset koot, kun toisinaan joutuu vähän arpomaan, mikähän koko voisi olla se oikea.
On hyvä, että noita alekoodeja on olemassa, mutta ainakin Ellos lähettää niitä aika tiuhaan tahtiin, etten ehdi kaikkia käyttää. Nytkin on odottelemassa ehkä 6 koodia, joissa tosin taitaa olla käyttöaikaa joulukuuhun saakka.
Tässä juuri mietin, kuinkahan kauan H&M:n kuukausilaskun tuleminen kestää.(Maksutavaksi valitsin siis Laskun, en Tiliä.) Tein kaverin kanssa yhteistilauksen minun nimelläni, joten minä olen myös maksajana. Sain kaverilta rahan hänen tilaamistaan tuotteista, mutta en ole saanut H&M:lta laskua, vaikka tilauksesta on jo yli kuukausi. Jos tämän viikon aikana ei tule laskua, niin täytynee ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.
Pari juttua olisin halunnut tilata postin eilen tuomasta uudesta kuvastosta, mutta taidan odottaa, että saan vanhat ostot ensin maksettua. :)
MouMou
Hmm, lukisikohan laskun toimitusajasta nettisivuilla? Tuo on muuten yksi hyvä pointti, että tuollaisen tärkeän tiedon tulisi olla helposti saatavilla.:)
Mirime
Minä jo ajattelin, että pystyisin hillitsemään itseni nettikauppojen suhteen, mutta tuolla bohoossa on niin paljon upeita vaatteita ettei se onnistu millään :D Jos osaan heti tilata sopivat vaatteet ja homma pelaa niin tuo nousee kyllä kärkeen suosikki-nettikaupoissa, kun valikoima on noin mahtava! Kiitos siis :)
MouMou
Siellä on kyllä vaikka mitä ihanaa.:)
emppu
Varoituksen sana tuosta bohoosta, itse olen kerran tilannut ja vaatteet olivat luonnossa erinäköisiä/erivärisiä kuin kuvissa ja vaatteiden laatu oli aika heikko. Palautin kaiken ja tämähän ei ihan halpaa ollut.
MouMou
Mulla on joka toinen vaate ollut vähän erilainen kuin kuvissa. Vähän hakuammuntaahan se on.:/ Harmi sinänsä.
Kettuli
Hyviä pointteja!
Lisäisin ehkä vielä listaan tuotetiedot. Gina Tricotin nettikauppa on oiva esimerkki siitä, miten kehnosti tuotteista annetaan informaatiota. Tuotekuvaukset ovat joko äärimmäisen suppeita tai niitä ei ole jopa ollenkaan, jolloin edes materiaalitietoja ei kerrota!
Toisen ääripään esimerkki taas on Modcloth.com, jossa kerrotaan kattavat tiedot tuotteiden materiaalista, pesuohjeista, mahdollisesta vuorituksesta jne. Ja vielä lisäksi siitä, vastaako tuote normaalisti kokoaan vai pitääkö tilata isompi/pienempi.
MouMou
Hyvä pointti, noihin voisi kyllä panostaa! Itsekin tahtoisin tietää onko se neule villaneule vai akryylineule, kun niissäkin on ihan “pieniä” eroja.;)