Nettikauppoja löytyy niin montaa laatua, että joukkoon mahtuu niin hyviä kuin huonojakin tuttavuuksia. Kokosin listan ominaisuuksista, jotka tekevät nettikaupasta minun mielestäni hyvän ja saavat minut tilaamaan sieltä uudelleen kerta toisensa jälkeen. Nostin esille muutaman nettikaupan lähes joka kohdassa havainnollistamaan tätä listaani.

Nettishoppaajan mielipiteet:

Eräs tärkeä ominaisuus nettikaupassa on se, että toimitusmaa- ja postikulutiedot ovat helposti saatavilla. Ihan vaan jo siksi, että yhdessä vaiheessa bloggaajat saivat aivan liikaa “hei paljon Asoksen postarit on” -kommentteja. Nykyään tuo kysymys on melkeinpä sisäpiirivitsi senioribloggaajien kesken.;) Lindexillä ainakin on hyvin samalla sivulla kaikki tärkeä tilaamiseen liittyvä tieto. Tähän kohtaan voisi muuten sisällyttää myös monipuoliset maksutapavaihtoehdot.

Mahdollisuus arvosteluun ja arviointiin helpottaa niitä, jotka harkitsevat jonkin tuotteen ostamista. Jos 10 ihmistä on ostanut saman mekon ja 9 heistä on todennut normaalin koon olevan liian tiukka, tilaamista harkitseva älyää ottaa normaalia kokoaan isomman ja säästyy parhaassa tapauksessa ärsyttävältä vaihto- tai palautusprosessilta. Näin voi tehdä esim. Halensilla.

Ison plussan saavat omat sivut tms. asiakasrekisteritoiminta nettikaupassa. Mahdollisuus tallentaa ostoskori, vanhojen tilausten ja palautusten selaaminen, tilausten muokkaaminen ja seuraaminen ovat kaikki sellaista mukavaa extraa, joka saa palaamaan samaan nettikauppaan yhtä uudelleen. Tähän kategoriaan menee ehkä myös tililaskutusmahdollisuus. Parhaiten tämä homma on hallussa H&M:n ja Elloksen nettikaupoissa.

Uutiskirjeet ovat kiva tapa esitellä sähköpostitse nettikaupan uusia tuotteita ja mallistoja. Eihän silti spämmätä asiakkaita montaa kertaa viikossa, eihän? Kauneimmat  ja inspiroivimmat uutiskirjeet tarjoavat räikeät vastakohdat eli edullista muotia myyvä boohoo sekä merkkituotteisiin keskittyvä net-a-porter.

Yhtenäiset koot auttavat asiakkaita tilaamaan tuotteita myös jatkossa. Ihminen, joka tietää tietyn koon sopivan itselleen, tilaa tietyn tuotteen helpommin kuin sellainen, joka epäilee kokoaan ja pelkää joutuvansa palauttamaan tuotteen. Tähän vaikuttaa tietysti se, myykö nettikauppa yhtä vai useampaa merkkiä. Palauttamisesta muuten sen verran, että nykyään on melkein oletusarvo, että palauttaminen on ilmaista.

Mukava ja hyvä asiakaspalvelu on sellainen asia, mikä jää helposti mieleen nettikaupasta. Vaikka muuten kaikki sujuisi hyvin, mutta asiakaspalvelu ei vastaa ollenkaan tai on täykeä, maku saattaa mennä kokonaan. On tärkeä, että tiedusteluihin vastataan asiallisesti ja tietyn inhimillisen aikarajan sisään. Panic in Paradisen asiakaspalvelu on eräs parhaista, joiden kanssa olen asioinut.

Alekoodit motivoivat tekemään tilauksia, joita ei ehkä normaalisti tekisi. On kiva, kun joskus on mahdollista tilata vähän kalliimpikin tuote, kun siitä lähtee kassalla vaikkapa se 25 % hinnasta. Tällaiset aarteet tuovat hyvän mielen ja vahvistavat positiivista mielikuvaa nettikaupasta. Yksiä suurimmista alekoodeista tarjoaa Ellos, mutta hyviä aleja on esimerkiksi myös Asoksella.

Bloggaajan lisäykset:

Nettikauppojen tuotteista kirjoittaville bloggaajille on hyvin tärkeää, että tuotekuvat ovat oikeassa muodossa ja helppoja tallentaa. Jos ainut keino tallentaa kuva tuotteesta koneelle, on ottaa tietokoneen ruudusta screenshot, tilanne ei ole kovin hyvä. Ja hei, on kiva, kun vaatteet kuvataan myös mallien päällä, mutta tänä blogien kulta-aikana kaivataan niitä syvättyjä tuotekuvia. Maailman isoin kiitos siis kaikille nettikaupoille, joiden tuotteista löytyy kuvat sekä mallien päällä että syvättyinä eli sillä valkoisella taustalla ns. leijumassa ilmassa. Gina Tricotilla on ainakin syvättyjä kuvia hyvin tarjolla.

Tämä menee jo hieman pidemmälle, lisään tämän kohdan kuitenkin listaan viimeiseksi. Tunnukset pressipankkiin ovat kieltämättä plussaa, mutta tämä vaatii jo pr-firman tai nettikaupan johdon yhteydenottoa ja sellaiseen ihan kovin monesta nettikaupasta ei ole. Kiva kuitenkin, että osasta on. Johtoasemassa tässä asiassa ovat H&M sekä KappAhl.