Sain  toukokuun alussa tyylikkään PINS-kortin käsiini ja samalla tehtäväksi testata sitä kuukauden tai parin verran ajan osana Suomen Lähikauppa Oy:n kanssa tehtyä kampanjaa. Kerroin ensin tässä postauksessa odotuksia ja alkutunnelmia, joten nyt olisi niiden johtopäätösten ja kokemusten aika. Jos PINS ei ole teille tuttu, voisin tiivistää nopeasti, että se on uudistettu kanta-asiakasjärjestelmä, joka korvasi YkkösBonus-järjestelmän keväällä. Tarkastelin kokeilujaksoa monesta eri näkökulmasta, jotta saisin tuotua mahdollisimman paljon käyttökokemuksiani esille. Pointit, joita tässä postauksessa käsittelen, ovat pääasiallisesti lukijoideni esiinnostamia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lähikauppa-näkökulma

Molemmat lähikauppani, joista toinen sijaitsee käytännössä kotini alakerrassa, ovat kilpailevan päivittäistavaraketjun paikkoja. Mietin ensin, motivoisiko PINS-kortti kävelemään viereiseen kaupunginosaan pienempään kivijalka-Siwaan, mutta ei se rehellisesti sanoen motivoinut. Tuttuun ja turvalliseen lähikauppaan oli lyhyempi matka, joten Siwasta löytyvät lukuisat tarjoukset eivät riittäneet houkuttelemaan minua ristiretkelle kuin kerran. Siwojen ja Valintatalojen tarjousten määrä jopa kaksinkertaistettiin pinssien lanseeraamisen yhteydessä, joten tälle laiskamadolle tekisi kyllä hyvää selvitellä välillä, mistä kaupasta sen jauhelihan saa edullisimpaan hintaan juuri sinä päivänä.

Nettishoppailu-näkökulma

Arvelin etukäteen, että tulen keräilemään pinssejä eniten nettiostoksistani. Ajatus siitä, että saisin rahaa takaisin ostoksistani, houkutteli tarkistamaan aina nettishoppailuhimon iskiessä, tekikö kyseinen nettikauppa yhteistyötä PINS-palkintojärjestelmän kanssa. Käytännössä huomasin kuitenkin sellaisen asian, että bloggaajana saan rahaa enemmän takaisin tekemällä nettiostokset blogini omien affiliate-linkkieni kautta. Kuluttajalle taas kuitenkin juuri pinsseillä shoppailu on varsin järkevää, sillä usein pinsseistä saa suuremman taloudellisen hyödyn muuntamalla ne nettikaupassa materiaksi kuin käyttämällä ne rahana eli alennuksena lähikaupan kassalla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MasterCard-näkökulma

Alkujaan kiinnostuin siitä, että PINS-korttiin saa myös maksuominaisuuden. Lompakostani löytyi jo kuitenkin kahden eri pankin luottokortit ja niiden lisäksi vielä Stockmannin luottokortti, joten ajatus vielä yhdestä luottokortista kuulosta turhalta. Mietin kyllä sitä vaihtoehtoa, että olisin sulkenut toisen pankkitilini ja samalla luottokorttini, minkä olen joka tapauksessa tekemässä, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että ideaalitilanteessa minulla on vain yksi luottokortti “hätävarana”. Masteria ei siis tullut otettua käyttöön, vaikka se olisikin mahdollistanut pinssien keräilyn kaikkialta, missä kortilla olisi ostoksia maksanut. Yleisenä ominaisuutena tämä maksukorttitapaus on iso plussa.

Pienyritys-näkökulma

Paperilla pienyritysten kuuluminen kanta-asiakasjärjestelmään kuulosti todella hyvältä, mutta käytäntö oli jälleen eri. En lähtenyt vaihtamaan tuttuja ja turvallisia pikkuputiikkeja toisiin siksi, että toisesta paikasta olisi saanut pinssejä. Näin rutinoituneelle ihmiselle tarvitaan kunnon syy, jotta lähikampaamosta loikkaa toiseen. Arvostan kuitenkin, että tällainen mahdollisuus on annettu pienyrittäjille, sillä moni saattaa valita uuden kantapaikkansa vaikkapa uudessa kaupungissa juuri PINS-esitteen tarjousten perusteella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hyväntekeväisyys-näkökulma

Lisäpisteitä järjestelmä saa mahdollisuudesta lahjoittaa kerätyt pinssit hyväntekeväisyyteen niiden tuhlaamisen sijaan. Hyväntekeväisyyskohteita on tarjolla useita sen sijaan, että pinssit voisi lahjoittaa joko norppien hyväksi tai pitää itsellään. Saimaannorppien suojeleminen on kuitenkin edelleen mukana, mitä tuntuu jotenkin erityisen hyvältä, sillä yhdistin sen aikanaan kovin vahvasti juuri ns. YkkösBonus-henkeen. En muuten ole ainut, joka portaalistamme heltyy erityisesti norppien edessä. *vink vink*

Brändi-näkökulma

Vaikka minun talouteni ei uudesta kanta-asiakasjärjestelmästä täysin mullistunutkaan, PINS on onnistunut brändäämään itsensä hyvin ja luonut itsestään positiivisen mielikuvan. Vanhempani, ystäväni ja bloggaajakollegani kyselivät jo keväällä infotilaisuuden jälkeen minulta yksityiskohtia uudistuksesta. YkkösBonuksen muodonmuutos oli onnistunut, sillä mukana tuntuu olevan jokaiselle jotakin. Kaikki ihmisryhmät nettishoppailijoista ripsipidennysaddikteihin ja lähikauppafaneista työmatka-ammattilaisiin on otettu humioon. Ja edelleen pätee se, minkä jo toukokuussa totesin – kortti on ihan vaan pirun tyylikäs muihin kanta-asiakaskortteihin verrattuna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuten ehkä jo osasitte päätellä, se etukäteen kammoamani Pivo-sovellus, jolla pinsseistään voi pitää helposti lukua, osoittautui lopulta varsin pieneksi pahaksi ja totuin sen käyttämiseen nopeasti. Mikä lie mielikuva ollut hämäämässä, sillä mobiililompakko on ollut itse asiassa todella kätevä. Ilmaisella mobiilisovelluksella voi sekunneissa tarkistaa tilinsä saldon tai kerättyjen pinssien määrän. Minun elämääni pinssit eivät täysin mullistaneet, vaikka mielikuvani niistä jäikin positiivisen puolelle. Miten teillä on lähtenyt keräily käyntiin? :)