Tässä kohtaa voisi lukea, että postaus on tehty yhteistyössä erään firman kanssa, mutta se ei ole koko totuus. Tahdoin kirjoittaa tämän postauksen kuultuani Reddville-yrityksen perustajien ajatuksia uudenlaisesta keksinnöstään. En ole saanut tästä postauksesta rahallista korvausta, vaan tutustuttavakseni vain pienen paketillisen tamponeja, joista nousi kesällä myrsky blogimaailman vesilasiin. Miksikö? Koska yrityksen konsepti käännettiin jotenkin oudosti päälaelleen ja blogeja lukevat nuoret naiset ärsyyntyivät. Tässä minun kesästä asti harkittuja ajatuksiani aiheesta. Saa olla eri mieltä.

bruised barbie

Olipa kerran nuori nainen. Nainen asui yhdessä miehen kanssa ja heillä oli yhteinen lapsi. Myös yhteisen asunnon huonekalut olivat yhteisiä. Yhteisten tavaroiden lisäksi kummallakin oli oma puhelin. Miehen puhelin oli miehen yksityisomaisuutta, mutta naisen puhelimen kohdalla tilanne oli eri. Välillä, kun nainen oli suihkussa, mies selasi naisen puhelinta. Yleensä sieltä ei löytynyt mitään kiinnostavaa, mutta eräänä iltana mies huomasi naisen tekstiviestien seassa viestejä toiselta mieheltä. Naisen avomies ei tiennyt, että tuo toinen mies oli itse asiassa vasta nuori poika, joka työskenteli illat lastenvahtina. Nainen oli nimittäin koettanut järjestää  salaa lapsenvahdin, jotta hän voisi yllättää miehensä ja viedä hänet viikonloppumatkalle. Lastenvahti lupasi vahtia heidän lastaan niin, että nainen voisi pakata miehen ja naisen tavarat miehen ollessa töissä, mutta epäluuloinen miespä luuli, että nainen on rakastunut ja muuttamassa salaa pois.

Mies tunsi verensä kiehuvan. Mies avasi kylpyhuoneen lukon keittiöveitsellä, kiskaisi suihkuverhon sivuun ja löi naista kasvoihin niin, että nainen kaatui suihkun lattialle kasvot verisinä. Samana iltana, kun mies oli lähtenyt ulos huutaen, ettei asia ole vielä loppuunkäsitelty, nainen tuijotti itseään kylpyhuoneen peilistä itkien. Onneksi lapsi oli mummolassa hoidossa. Naisen silmät osuivat väkivaltaisessa välikohtauksessa lattialle pudonneen aukinaisen tamponipakkauksen sisäkanteen, jonne oli painettu avustusnumero perheväkivallan uhreille. Nainen soitti numeroon, pakkasi tärkeimmät tavaransa ja matkusti äitinsä luokse turvaan. Bussissa hän kiitti mielessään tamponirasian mainosta, joka saattoi pelastaa hänen henkensä.

bruised barbie1

Tällainen loppu tarinalle saattaa olla R.E.D.D. Free -palvelun ansiota. Lueskelin kesällä postauksia siitä, miten kotiovelleen voi saada ilmaisia tamponeja joka kuukausi vain kuukausittaiseen kyselyyn vastaamalla. Ihmettelin, ettei kukaan ollut nostanut esille tätä mainosnäkökulmaa asiaan. Ilmaiset tamponit ovat ilmaisia niiden vastaanottajille, koska tamponilaatikoihin on myyty mainostilaa. Sen ansiosta, että vastaanottajista saadaan kerättyä mainonnan kohdentamista helpottavia tietoja heidän kyselyvastaustensa perusteella, mainostajat maksavat tamponifirmalle rahaa, jolla he lähettävät vastaajille heidän kuukausittaiset tamponinsa. Tämä mahdollistaa kohdistetun markkinoinnin eli juurikin sen, että juuri nuoret naiset näkivät rintasyöpäyhdityksen tamponipaketin mainostilaan painattaman lyhyen tekstin, joka muistutti omien rintojen tutkimisesta ja siitä, moniko naisista sairastuu elämänsä aikana rintasyöpään. Juuri kohdistettu mainonta on syy siihen, että yhtenä kuuna tamponilaatikoiden sisältä löytyi puhelinnumero, jossa tarjotaan apua kotiväkivallan uhreille.

Missä tämä näkökulma oli kesällä? Ihanko tosissaan “se juttu” tässä palvelussa oli se, että tamponeja voi saada ilmaiseksi? Kai se jonkun mielestä voi olla pointti, mutta minä ja bloggaajakollegani, joiden kanssa tätä ilmiötä useampaankin otteeseen ihmettelin, arvostamme ideassa juurikin sitä, että saadaan oikeat asiat oikeiden ihmisten nähtäville. Jos ajattelet kanssani samoin, kyselyihin voi ilmoittautua vastaajaksi (ja niiden ilmaisten tamponien vastaanottajaksi) tällä sivulla. Ja mitä niihin muiden postausten väärinymmärrettyihin toimitusehtoihin tulee, niin tämä palvelu on siis todellakin täysin maksuton eikä tätä tule sekoittaa muissa maissa toimivaan, lähes samannimiseen maksulliseen versioon. Äkää välittäkö sivuston kirjoitusvirheistä, vaan keskittykää sen ajatukseen. Nuoret naiset tämän idean takana ovat vasta astumassa suomalaisten naisten tietoisuuteen ja kotisivuja viilataan varmasti vielä. :)

bruised barbie2

(kuvat: Tyler Shields Photography)