On kivoja printtejä ja on kamalia printtejä. Joskus kamalat muuttuvat kivoiksi, mutta näyttävätkin taas kamalilta tietyissä taustoissa tai tiettyihin asioihin yhdistettyinä. Olin ihan varma, etten koskaan tule käyttämään tätä lyhyttä toppia samankuosisen hameen kanssa. Sitten sain päähäni tehdä juuri niin, koska se olisi mukavan överiä ja sopisin villin vapaapäiväni teemaan.

Ostin topin ja hameen, koska toppi sopisi kivasti vaaleiden, korkeavyötäröisten farkkujen kanssa ja hametta taas suunnittelin pitäväni mustan, pitsireunaisen silkkitopin kanssa. Ehkä vielä teenkin niin, mutta nyt uudet vaatteet on korkattu yhdessä. Vilkkaassa, vihreässä kuvaustaustassa silmiin melkein sattuu, alemmasta lähikuvasta saa parempaa fiilistä printistä. Minusta se voisi olla suoraan Liisa-mummuni hamekaapista ja tämä on sanottu kaikella rakkaudella.

toppi ja mekko – Monki (2nd hand)

laukku – Indiska (saatu)

laukkukoru – H&M

korvakorut  – H&M

kengät – MARC BY MARC JACOBS (2nd hand)

Kävimme nämä kuvat ottaneen Rosannan kanssa laivalla pitkän keskustelun korvakoruistani. Tiesin käden liittyvän johonkin uskontoon ja Rosanna valaisi, että se ilmeisesti suojelee muslimia tai juutalaista pahalta silmältä. Korjatkaa, jos olen väärässä. En tutustunut aiheeseen keskusteluamme enempään, sillä se ei ollut se oleellinen osa, vaan se, voinko käyttää Hennesin rihkamakorviksiani hyvällä omallatunnolla.

Mietin nimittäin, onko se, että minä käytän tällaisia koruja samanlainen loukkaus kuin se, että festariväki juopottelee intiaanipäähine päässään. Vai onko se niin, että koska en ole juutalainen tai muslimi, käsi on korvissani “vain käsi” eikä suojele minua miltään tai loukkaa ketään. Nämä kulttuuriasiat tuntuvat nykyään vielä vaikeammilta kuin ennen eikä sitä ainakaan tahallisesti tahtoisi olla epäkunnioittava. Rehellisesti sanoen ostin nämä korut, koska ne sopivat Katri Niskasen maksimekon printtiin.

Missä menee uskonto- tai kulttuuriloukkauksen raja? Onko vaatteideni etninen kuosikin “varastettu” jostakin päin Afrikkaa? Mikä voidaan laskea inspiraatioksi ja mikä on varastamista?

Edit: Kiitos hyvästä keskustelusta kommenttiboksissa. Keskustelupalstoilta löytyi kommentti, johon ajattelin etsiä lähteitä, koska tämän perusteella korvakoruja voisi  jatkossakin käyttää, sillä Paholaisen silmän suojeleva myytti on keksitty jo aiemmin kuin sitä on liitetty mihinkään uskontoon:

Pahan silmä esiintyy kristinuskossa, juutalaisuudessa ja erityisesti islamissa. Yleisnimitys tuolle symbolille on Hamsa. Hamsassa Pahan silmä on usein esitetty koristeellisen kämmenen keskellä. Juutalaisuudessa symbolista käytetään nimeä hand of Miriam (Miriamin käsi), kristinuskossa hand of Virgin Mary (Neitsyt Marian käsi) ja islamissa hand of Fatima (Fatiman käsi).

Kämmen on ikään kuin “stop”-merkki pahalle, jonka keskellä on vielä pahaa valvova silmä. Suomessakin koruna esiintynyt Paholaisen Silmä on alkuperältään ja tarkoitukseltaan sama, kuin kolmessa pääuskonnossa.

Huolimatta siitä, että kyseessä on kolmen suurimman uskonnon käyttämä symboli, Paholaisen Silmällä on vanhempi historia. Virallisesti sen katsotaan ajoittuvan kristinuskon ja erityisesti islamin aikaan, mutta Paholaisen Silmä on ollut käytössä erinäisissä pakanauskonnoissa ainakin satoja vuosia ennen juutalaisuuden alkua. Suomessakin varjeltiin itseä ja lähimmäisiä eräänlaisella eleellä, jonka variaatio on toiminut myös kirouksena.

Jos sinulta löytyy kyseinen koru, tai olet kiinnostunut hankkimaan sellaisen, suosittelen sitä hyvällä mielellä. Kyseessä on uskontoja vanhempi ikiaikainen symboli (ja ele), jonka pahaa karkottavan vaikutuksen ajatus on säilynyt meidän päiviimme saakka.