Hyvä tietokone, huonot säännöt
Vaikka olin viikonloppulomalla kotona, en silti malttanut pysyä erossa blogistani. Luonto inspiroi maalla niin, että tahdoin vaan kirjoittaa koko ajan blogijuttuja ja julkaista niitä yhden tunnissa. En onneksi sortunut sellaiseen pommitukseen haluistani huolimatta. Vanha läppärini jumittaa nykyään niin pahasti, että otin suosiolla työkoneeni mukaan vanhempieni luokse, se kun ei kaatuile kerran tunnissa. Puolisen vuotta luonani medialainassa ollut HP:n Envy x2 -tietokone on ystävyytemme aikana mm. käännyttänyt yhden kollegani HP-faniksi ja saanut jopa (kaikella rakkaudella) tietokoneasioissa tumpelon äitini surffailemaan netissä ja tietysti ampumaan possuja linnuilla isommalta näytöltä kuin puhelimessa. Alkutunnelmia koneesta kirjoittelin täällä huhtikuussa ja voin edelleen vahvistaa kaikki kehut. Näiden lainakuukausien aikana varsinkin sähköpostiohjelma on osoittautunut parhaaksi kokeilemakseni ja kosketusnäyttö on ihan mahtava.
Tarkoitukseni oli alunperin vain mainita asupostauksen yhteydessä positiiviset kokemukseni lainakoneesta, mutta maanantaina lukemani Kuluttaja-asiamiehen blogimainontasäännöstö muutti suunnitelmani täysin. Jos olisin halunnut mainita koneen asukuvien välissä vain mainintana, olisin joutunut kirjoittamaan postauksen alkuun, että postaus on toteutettu yhteistyössä HP:n kanssa, vaikka se ei olisi ollut edes totta, sillä asukuvathan sen postauksen pointti olivat. Tykkään vaan höpötellä asukuvien seassa niitä ja näitä, koska kuka jaksaa lukea viittä kappaletta syväluotaavaa analyysiä siitä, miksi valitsin juuri ne farkut sinä päivänä ja miten niiden sävy on aivan täydellinen kenkiini nähden. Tylsää.
Tästä lähtien tällaiset epäviralliset yhteistyöpostaukset on pakko tehdä erikseen, jotta ei-kaupalliset postaukset eivät leimaudu turhaan kaupallisiksi. Merkitsen siis jatkossa omat sisältöyhteistyöni postauksen alkuun samaan kohtaan kuin portaaliyhteistöiden merkki tulee. Uudet säännöt ovat varsin epäreilut “eriarvoisia” bloggaajia kohtaan (jos bloggaaja ei saa blogistaan elantoaan, eivät selkeät merkinnät ole pakollisia) ja tulevat pahimmillaan muuttamaan blogit paikoiksi, joissa nekin asiat, jotka eivät ole oikeasti mainoksia, leimataan mainoksiksi. Ja sillä välin harrastelijabloggaajat voivat porsaanreikien avulla piilomainostaa vaikka maailmanloppuun saakka. Tässäpä siis tietokonekokemuksia ärsyyntyneen bloggaajan näppäimistöltä, olkaa niin hyvät!
Edit: Tilanne ratkaisu ja blogin tulevaisuus pelastettu. Peruutan puheeni postausten alkuun tulevista merkinnöistä. Palataan asiaan…
Sanumaria
Eikös juuri se, että niitä mainoksia ripotellaan sinne sun tänne ja piilotetaan muun tekstin sekaan sanoin “sain testiin”, “mulle lähetettiin” jne johda siihen että lukija pitää kaikkia blogin tekstejä potentiaalisena mainoksena? Ohjeistuksen mukaan nyt mainos merkitään mainoksena ja se on hyvä se. Tällöin osaan lukea sinulta vaikka ruokapaikkasuosituksen aitona suosituksena, jos siinä sellaista yhteistyömerkintää ei ole. (Jos taas lukisin että ravintola sinulle tarjosi illallisen ja sitten sinä sitä paikkaa kehut, epäilisin että kehut eivät ehkä ole ihan niin vilpittömät).
Mitä taas tulee ammattibloggaajan ja harrastajabloggaajan eroihin, samat piilomainontasäännöt koskevat kyllä meitä “harrastajabloggaajiakin”. 10 lukijan blogin piilomainonta vaan ei ehkä kiinnosta eikä kiinnitä huomiota toisin kun ammattibloggareiden tuhansia tavoittavat mainostekstit.
MouMou
Olen hyvin eri mieltä. Ei todellakaan ole ok leimata koko postausta yhden tuotteen vuoksi. Jos kiharrintestissä on 6 kiharrinta ostettu ja yksi saatu Braunilta, eihän silloin ole mitenkään todenmukaista kirjoittaa, että postauksen sponsoroi Braun.
Kuten sanoit, mainospostaukset on hyvä merkitä mainospostauksiksi, mutta jos kirjoittaa tekstin syömishäiriöstä ja vanhoissa kuvissa yhdessä on päällä Hennesiltä saatu mekko, niin eihän se palvele yhtään ketään merkitä väkisin, että hei, yhteistyössä H&M! Raivostuttaa tällainen turha leimaaminen. Tuskin se “harrastelijabloggaajia” niin haittaakaan, kun ei kytätä, mutta keskustelin eilen monen suositun bloggaajan kanssa ja hei ovat kyllä samolla linjoilla tästä kanssani. Saa nähdä, millaisen vastaiskun tähän keksii.
sanumaria
Ymmärtääkseni kyse on nyt siitä että jos saat kutsun ravintolaan syömään (ja vastineeksi kirjoitat siitä jutun), niin se kyseinen postaus on ko. ravintolan sponssaama. Se että onks sulla HM:ltä saatu mekko päällä (voinet kuitata kuvaan kuten teet nytkin eli “saatu”) tai kenen kiharrusraudalla kiharat on tehty, on sinällään toissijaista.
Eikö juuri ammattibloggaajien kuulu ottaa tässäkin vastuu sitten hoitaa se mainonta ja muu esimerkillisesti? Ja miksi se on niin kamalaa kertoa että hei, mun blogissa on mainontaa?
MouMou
Ei se olisikaan kamalaa, mutta kun pointti on nimenomaan, että lukija alkaa lukea postauksia väärin. Jos tekstin tarkoitus on kehua ravintolaa, jossa söi ilmaiseksi, tottakai se pitää merkitä selkeästi, mutta jos saatu asia on 1 % postauksesta, moni saattaa jättää postauksen väliin, koska olettaa, että se on jokin maksettu mielipide kokonaisuudessaan. Tästä seurauksena postauksia pitäisi ruveta pilkkomaan ja mainososat pitäisi melkein postata erikseen, jolloin blogin laatu kärsii ja sisältö on hengetöntä. Kuka sellaista haluaa? Tuskin lukijatkaan sen enempää kuin bloggaajat.
sanumaria
Blogien lukijana en itse skippaa tekstiä, vaikka tekstin alussa kerrotaan että se on tehty yhteistyössä sen ja sen kanssa. Sen sijaan olen lopettanut sellaisten blogien lukemisen täysin, joissa tätä merkintätapaa ei käytetä. Ihan siitä syystä, että minua ärsyttää olla epävarma siitä onko postaus mainos vai ei.
MouMou
Tuo mainos-sanan määritelmä tässä onkin isoin ongelma. Se pitäisi ihan tosissaan saada tarkasti määriteltyä, sillä muuten koko bloggaamisesta tulee yhtä sääntökirjan tuijottamista ja ärsytystä.
sanumaria
“Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon. Mainonta tähtää yleensä myynninedistämiseen, eli tavoitteena on yksinkertaisesti myydä joko heti tai myöhemmin. Mainoksilla tiedotetaan tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä. ” -Wikipedia.
MouMou
Eli sinun mielestäsi postaus, jossa sivuroolissakin (esim. pelkässä kuvassa osittain) näkyy saatu tuote, on mainospostaus? Jos näin on, olen HYVIN eri mieltä.
sanumaria
Oletetaan, että saat Kaupasta AB talvitakin sitä vastaan että kirjoitat siitä postauksen. Kirjoitat postauksen, johon merkkaat että yhteistyössä kauppa AB. Tämän jälkeen seuraavalla viikolla kirjoitat postauksen ravintolasta, jossa kävit ja josta ihan tosissaan pidät. Käydessäsi ravintolassa, päälläsi oli takki josta aiemmin jo postasit. Jos ravintola saa sinulta vilpittömät (maksoit itse omat ruokasi) kehut, ja kuvitat postauksen kuvalla jossa uusi takki näkyy, riittää että että kuvan yhteydessä mainitaan “takki, saatu kaupasta AB”. Ei sinne postauksen alkuun tarvi lisätä KAIKKIA yrityksiä, hyvänen aika. Jos taas tämä ravintola josta hypoteettisesti kirjoitat on antanut sinulle ruuat ilmaiseksi ja se ravintola on postauksen pääkohde, niin silloin toki merkkaat kuvan alle takin että saatu ja postauksen alkuun että yhteistyössä ravintola. Ei se tuon monimutkaisempaa ole.
MouMou
Ei varmasti olekaan, jos pidät blogia, jossa tilanteet ovat noin mustavalkoisia. Lucky you. :)
Jenny
Samaa mieltä. Totta kai selkeät mainospostaukset pitää tehdä selkeästi mainospostauksi ja jo alussa ilmoittaa, että postauksessa esitelty tuote/palvelu on saatu ilmaiseksi/alennuksella/testiin tjsp… Mutta jos postaus kertoo pääasiassa jossain muusta ja siinä lomassa vilahtaa yhdessä lauseessa jotain blogin kautta saatua, niin ei silloin mielestäni pitäisi joutua tekemään koko postauksesta “sponssattua”, koska se mainos-maininta tosiaankin vaikuttaa siihen, miten postausta luetaan vai luetaanko lainkaan. Mielestäni lukijat kyllä ymmärtävät tietyn tuotteen ilmaisuuden/halpuuden sillä, että postauksen loppuun tai tuotteen yhteyteen mainitsee “saatu” ja/tai tageissa on se mainos-täkki. Haluan jatkossakin ihan rauhassa kehaista kameraani sivulauseessa ilman, että postaus aiheesta “Miehet ovat makkaroita” muuttuu Olympuksen mainoskampanjaksi. Joskus se bloggaajan kehu/maininta kun on ihan vilpitöntä, eikä kaikista mainos-tagatuista postauksista edes tule rahnaa ja mammonaa.
Ja ammatti-/harrastelijabloggareille todellakin pitäisi olla samat säännöt, koska ero niiden välillä on hiuksenhieno. Missä vaiheessa harrastuksesta tulee ammatti? Kuinka kauan on pitänyt bloggailla? Kuinka paljon pitää tienata? Pitääkö saada säännöllistä kuukausipalkkaa vai riittääkö mainostulot? Kuka sen päättää? :P
Mutta se hyvä noissa säännöissä on, että ehkä nyt yrityksetkin oppivat sen, ettei bloggaajaa saisi pyytää kirjoittamaan asiasta X, maksaa siitä XXX summan rahaa ja sanoa, ettei saa mainita, että kyseessä on mainos. Näitä pyyntöjä tulee säännöllisesti edelleen ja tarjotut summat ovat joskus sitä luokkaa, etten yhtään ihmettele miten noita piilomainospostauksia näkyy etenkin nuorten ja pienempien bloggaajien blogeissa, mutta harmillista kyllä myös joissain tunnetuissakin niitä on tullut vastaan. Onhan se äärimmäisen helppoa rahaa, että saat 200euroa yhdestä linkistä :P
MouMou
“Ja ammatti-/harrastelijabloggareille todellakin pitäisi olla samat säännöt, koska ero niiden välillä on hiuksenhieno. Missä vaiheessa harrastuksesta tulee ammatti? Kuinka kauan on pitänyt bloggailla? Kuinka paljon pitää tienata? Pitääkö saada säännöllistä kuukausipalkkaa vai riittääkö mainostulot? Kuka sen päättää? :P”
NIINPÄ! Tää kohta mua rassaa kaikista eniten. Jos bloggaaja ei tienaa elantoaan, blogi on vain harrastus. Mutta kun toiselle se 800 euroa on elanto ja toiselle ei. Ihana porsaanreikä. :/
Oon täysin sitä mieltä, että sääntöjen valmistuminen on hyvä asia, MUTTA niitä pitää tarkentaa ja hioa vielä.
PauMau
Mun mielipiteeni on se, että pääasia on, että postauksessa selkeästi mainitaan, että juttu/osa jutusta on tehty yhteistyössä tai tietty tuote on saatu lahjuksena, jos postauksen tarkoitus on jollain tavoin kytkösissä tuotteeseen tai palveluun. Muuten mulle on herttisen yhdentekevää mistä mekko on bloggaajan päälle tullut, jos tekstissä käsitellään vessanpesua ;) Ja samat “säännöt”, vaikkakaan ei virallisesti, mutta moraalisesti, koskemaan myös meitä harrastelijoita.
ps. Hp:n pöytäkoneet on p***ja, pari konetta lauennut meillä takuun umpeuduttua t. nykyinen Aceristi ;)
MouMou
Eli pitää tehdä uusi arvio, kun takuuaika päättyy! :D
Mä oon kans sillä kannalla, että selkeä merkintä postauksessa riittää ilman, että alkuun liitetään vilkkuvaa YHTEISTYÖ-banneria, joka pelästyttää lukijat pois. Monelle, kun pelkkä yhteistyö-sana merkitsee lahjomista ja epärehellisyyttä. Yhteistyön on tultava esille selkeästi, mutta siitä ei saisi tulla ns. koko postauksen pointtia.
Haituva
Hankala asia, mutta tärkeä keskustella auki – myös asiaa vähemmän tunteville. Itse jotenkin miellän jopa näkyvän tuotemerkin yrityksen mainokseksi (vai voiko joku väittää, etteivätkö esim. kolme raitaa toisi hyvin helposti mieleen tietyn tuotemerkin). Se ei silti ole vielä mitään yhteistyötä tossunkuluttajan ja sen valmistajan välillä :)
Raja työkseen bloggaavan ja harrastelijan välille on todellakin vaikea vetää. Siksi en näe mitään järkeä siinä, että heille olisi erilaiset säännöt. Sääntöjen tulee kuitenkin olla sellaiset, jotka ovat noudatettavissa ilman blogin värittämistä mainoksiksi ja muuksi tekstiksi.
Kokisin, että “yhteistyössä” tms. merkintä olisi ok, kun se lahjoitettu/ lainattu/ korvausta vastaan arvosteltava tuote on postauksen ytimessä. Mutta kyseeseen tullessa postaus, jossa on mukana joskus saatu tuote (on se sitten koru, laukku, vaate, tai vaikkapa kamera jolla kuvat otettiin), tilanne on aivan eri. Eihän ole mitään järkeä merkitä yhteistyöpostaukseksi jokaista kirjoitusta, jossa vaikkapa käyttää saamaansa korua, tai – miksipä ei – lukijalta saamiaan villasukkia. Näiden osalta katsoisin, että jo aiemmin käytössä ollut käytäntö, jossa olet merkinnyt mikä tuote on ollut saatu ja mistä linkistä saat jotain hyvää olisi riittävän informatiivinen.
Tarkoitan siis sitä, että mielestäni olisi ok tehdä postaus, jossa on “yhteistyössä ravintola” ja postauksen yhteydessä tieto “Korut: korupaikka, paita: paitapuoti (saatu blogin kautta), housut: farkkufactory, kengät: tossu&tohveli, laukku: kantoväline (saatu blogin kautta)”. Mielestäni tämä kertoisi aivan riittävän selkeästi, että tällä kertaa ruokailun sai ilmaiseksi / lahjakortilla tms ja mahdollisesti siitä tuli jotain muutakin hyötyä. Ja asun osalta olisi selkeästi näkyvillä mitkä osat siitä on joskus saanut jossain määrin vastineena blogityölle.
Tuntuu siltä, että kaikkien blogin kautta joskus saatujen tuotteiden listaaminen yhteistyö -listalle tekisi blogista tuotemerkkilistauksen. Helposti tuollainen antaisi vaikutelman, että koko teksti on kirjoitettu vain erinäisten tuotteiden esittelytaustaksi. Fakta kuitenkin on, että yksi, jos toinenkin bloggaaja saa erinäisiä tuotteita käyttöönsä, omakseen, testattavaksi ja jopa välitettäväksi eteenpäin. Blogin ytimenä hyvässä blogissa kuitenkin on mielestäni itse teksti, ei se saiko bloggaaja päällään olevasta vaatteesta joskus 10% alennuksen.
MouMou
Sinäpä sen sanoit. Ja juurikin näistä syistä olen pistänyt tänään keskustelua vireille hyvistä merkintätavoista, joista toivottavasti tulisi vielä yhtenäisiä bloggaajien kesken. Kaikkia yhteistöitä kun vaan ei voi merkitä samalla tavalla, koska ne ovat keskenään eri tasoa. :)
*Suvi*
“Keskity nyt siihen tekstiin äläkä jumiudu ensimmäiseen kuvaan..” Taattu konsti saada tämä lukija täysin sekaisin on laittaa postaukseen vilahdus kissasta :D En taida osata enää järjellä selittää, miksei minulla ole samanmoista olentoa kotona…
Asiaan. Pitää tarkemmin lukaista itsekin nuo Kuluttajaviraston kyhäelmät, olen nähnyt niistä vain pieniä palasia sivulauseissa. Tämä keskustelu tulee tarpeeseen, jotta mainonnan ja blogiyhteistyön läpinäkyvyys toteutuisi tulevaisuudessa. Itse olen ei-bloggaavana mennyt kerran jos toisenkin lankaan siinä, missä kohdassa tekstistä tai linkeistä oikeasti on saatu/saadaan taloudellista hyötyä ja missä on kyse mielipiteestä “tavallisena kuluttajana”.
Minusta se merkintä, mitä olet käyttänyt eli tuo tähti postauksen lopussa saatu-maininnalla on hyvä, jos postauksen pääsisältö on jotakin ihan muuta kuin se saatu vaate/mikävaintuote. Ja sitten kun yhteistyö on selkeästi keskiössä, laittaa jo heti alkuun merkintä asiasta.
Ja samaa mieltä, ei mitään erityisiä ohjeita “harrastelijoille” ja “ammattilaisille”. Kuten jo mainittu, miten se erottelu muka tehdään yksiselitteisesti.
MouMou
Säännöt ovat aina kyseenalaiset, jos ne on laatinut joku, joka ei ymmärrä alaa, jota säännöt koskevat. Kuten juurikin tuo rajaus, että saako bloggaamisesta elantonsa. Kyllä mun rahat menee tällä hetkellä portaalin pyörittämiseen enkä saa itse bloggaamisesta mitään palkkiota tässä vaiheessa, vaan kaikki raha tulee Miun-putiikilta. Hei, munhan ei siis tarvitse noudattaa näitä pilkuntarkasti!
Aarg, mihen ärsyttää! Ja se, että nämä säännöt jatkossakaan tuskin koskevat naistenlehtiä. Ja tajusin myös eilen sen, miten epäinhimillistä on olettaa, että bloggaaja muistaa kuuden vuoden takaa vaatteet/tuotteet, jotka on saanut tai ostanut jollakin yhteistyölahjakortilla. Pfuuf.
Elinak
Mun mielestä sä oot jotenkin kauhean epämiellyttävä henkilö.
MouMou
Kiitos samoin, tunne on varsin molemminpuolinen. Tietäisitpä, miten vittumainen olisin sulle livenä! <3