OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Muskari mietityttää. Viime lukuvuosi hurahti kivasti yhtä riiviövaihetta lukuun ottamatta. Kesällä päätin ilmoittautua mukaan myös tänä syksynä ja kun pääsin valitsemaan Nöpsylle ryhmää, sain mielestäni mestari-idean. Sen sijaan, että olisin jatkanut samassa ryhmässä tuttujen tyyppien kanssa eli ilmoittautunut tutun opettajan 2-vuotiaiden ryhmään, vaihdoin opettajaa ja valitsin ryhmäksi 2-3 -vuotiaat. Ajattelin, että vähän vanhempien lasten kanssa Nöppis ehkä kehittyy nopeammin. Kovin montaa tunnistettavaa sanaahan Nöpsy ei vielä sano, vaikka ymmärrämme toisiamme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Muutaman syksyisen muskaritunnin jälkeen olen kuitenkin alkanut miettiä ideani kannattavuutta. Suuri osa lapsista puhuu jo täysin, laulaa lauluja ja vastailee ohjaajan kysymyksiin. Kehityksessä noin paljon pidemmällä olevien lasten keskellä tulee helposti olo, että oma lapsi on jotenkin hidas. Tyhmä. Osaamaton. Vaikka ei Nöpsy ole. Hän soittaa hienosti soittimia ja osaa taputtaa, pomppia ja tehdä vaikka mitä, mitä pyydetään. Ihan aina vaan näitä pyyntöjä ei totella muskarissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En tiedä, onko ideani siitä, että muut lapset kannustavat omaani puhumaan ja osallistumaan, aivan hassu vai tunteeko rassukka itsensä vain tyhmäksi muiden rinnalla. Mokasinko muskarin kanssa? 🙁