Olen ollut Zadaalla töissä reilut kaksi vuotta. Jos et ole sovellusta vielä ladannut tai olet ladannut, mutta et ostanut mitään, koodillani IM9864 saat ilmaisen toimituksen kotimaan sisällä tai kansainvälisesti. Sovellus löytyy sovelluskaupastasi hakusanalla “Zadaa”, tunnistat sen violetista henkarilogosta turkoosista Z-logosta. Olen jo näin lyhyen ajan sisällä oppinut paljon siitä, miten ihmiset toimivat, kun on kyse käytettyjen vaatteiden, asusteiden ja kenkien myymisestä ja ostamisesta. Toki eri maiden välillä on eroja, mutta varsinkin me suomalaiset olemme kiinnostavia kuluttajia.

Suomessa liikkuu eniten pikamuoti (H&M, Bershka, Gina Tricot, BikBok jne.), mutta kotimaisten merkkien kuten Samuji, Marimekko ja Balmuir ostajien joukko on suureksi ilokseni kasvamassa. Ajattelen niin, että jos ihminen tietää pystyvänsä myymään arvokkaan tuotteen eteenpäin, jos siihen kyllästyy tai jos siitä tulee epäsopiva, sen ostaa helpommin ja tällöin hieman isomman hinnan maksaminen eettisemmästä ja/tai laadukkaammasta tuotteesta ei kirpaise yhtä paljon.

Pikamuotiakaan en tällä kerralla lyttää, sillä tahdon suhtautua tähän ilmiöön niin, että jokainen käytettynä ostettu pikamuotivaate on yksi uutena ostettu pikamuotivaate vähemmän. Eihän se niin mustavalkoista ole, mutta ehkä edes sinne päin.

Trendituotteet myydään yleensä heti. Ja kun sanon heti, se tarkoittaa parhaimmillaan jopa alle minuutissa. Jos siis näet jotakin, mitä haluat, älä jää epäröimään. Marimekon Karla-laukkujen huippuaikoina ne katosivat tuotefiidistä lähes välittömästi, sama juttu oli kesällä Unikko-(farkku)takkien kanssa. Kumpiakin myydään edelleen, mutta ei yhtä nopeasti.

Myös klassikot liikkuvat hyvin, ellei niillä yritetä selkeästi rahastaa. Dr. Martensit, Levi’s-farkut ja Michael Korsin erilaiset käsilaukut ovat supersuosittuja ja niitä on kaikkina vuodenaikoina tarjolla satoja erilaisia. Joissakin tuotteissa niiden historia vaikuttaa niihin positiivisesti, sillä esimerkiksi useimmat nahkalaukut ja juurikin jäykkinä tunnetut Martensit saattavat olla paremman näköiset ja/tai tuntuiset niin sanotusti sisäänajettuina kuin upouusina.

Lastenvaatteiden laatu on meillä kovassa nousussa. Niitä ladataan myyntiin suunnilleen yhtä paljon kuin ennen, mutta edullisempien merkkien rinnalle on alkanut nousta Mini Rodinia, Didriksonsia ja kotimaista Vimmaa sekä Gugguuta. Tämä saattaa olla merkki siitä, että tietyiltä forumeilta siirrytään myymään sovellukseen. FB-kirppikset toki toimivat hyvin, mutta niissä ei saa postituskulujen hintaan automaattisesti 10 000 euron vakuutusta lähetykselle.

Yllätyin ehkä eniten siitä, miten paljon kosmetiikkaa myydään ja ostetaan. Avaamattomat purkit ja paletit ymmärrän, mutta hämmästyin todella sitä, miten paljon vähän kokeiltuja ja jopa puoliksi käytettyjä tuotteita liikkuu. Kosmetiikan rinnalle on nousemassa piensisustusesineiden joukko, sillä sohvatyynyjä, astioita ja muuta ihanaa ladataan koko ajan enemmän myyntiin. Ja kyllä niitä myydäänkin! Arvaa vaan, ostaako moni saksalainen Muumimukeja ja Marimekkoa meiltä? Niinpä!

Ai niin, ja yksi sisäpiirin juttu vielä… Tällaisen Marimekon logokassin saa lähes takuuvarmasti myytyä Zadaassa 28 eurolla. 🙊