KAUPALLINEN YHTEISTYÖ / ELEVEN.FI

No niin, tämän kirjoittaminen vähän venyi! Ökyjoulukalenterit tuntuivat aiheuttavan tänä joulua tavallista enemmän keskustelua, joten lupasin kertoa oman mielipiteeni joulun jälkeen. Oma ökyjoulukalenterini oli eleven.fi joulukalenteri eli se eleven.fi -verkkokaupalta saatu jättikokoinen kosmetiikkajoulukalenteri, jonka esittelin tässä postauksessa. Kosmetiikkajoulukalenterin luvattiin sisältävän tuotteista yli 500 euron arvosta ja sitä myytiin verkkokaupassa 145 euron hintaan.

Palaan postauksen lopulla miettimään, minkälaiset tyypit kalentereista ostavat ja miten se saattaa vaikuttaa avaamiskokemukseen, mutta ensin jaan kalenterin hyvät ja huonot luukut. Niin ja villin kehitysehdotuksen, sillä valtavan kalenterinraadon vierellä mietin heti, mitä sille teen ja tuli mieleen, että eleven.fi voisi jakaa vaikkapa alennuskoodin heille palautettuja tyhjiä kalentereita vastaan. Tai jos tahtoisi seuraavan joulun kalenterin, voisi palauttaa vanhan rungon ja sitä vastaan uuden kalenterin saisi edullisemmalla hinnalla.

Hittilistalle pääsevät kolme tuotetta, jotka ovat kaikki matkakokoisia. Balmain Paris tekee niin jumalaisen hyvältä tuoksuvia hiustuotteita, ettei mitään rajaa. Silk Perfumessa on sama tuoksu kuin suolasuihkeessa, joka taitaa olla heidän ykköstuotteensa, mutta en käytä suolasuihketta, joten arganöljyä sisältävä, kosteuttava kiiltosuihke on minulle napakymppi. Balmainin hiustuotteita myy ainakin Stockmannin nettikauppa.

Mario Badescun glykolihappokasvovesi* on ruma kuin mikä, mutta mielestäni kalenterin toimivimpia tuotteita. Sen hedelmähapot kuorivat ihoa hellästi ja pidemmällä käytöllä rypyt alkavat madaltua, mutta niin kauan en ole tuotetta käyttänyt, että osaisin ottaa kantaa siihen. Hehkuvamman ihon allekirjoitan täysin. Tämä on minulle sopiva, sillä en voi couperosani vuoksi käyttää kasvoilla raekuorintoja, vaan ainoa kasvokuorintani on jo pitkään ollut entsyymikuorintageeli.

Lancômen Hydra Zen -sarjan kosteusvoide* on hyvä meikin alle, mistä tulee jo iso plussa, sillä muutama suosikkivoiteeni joutui pannaan, kun niiden päälle ei voinut levittää meikkivoidetta. Tuote sopii minulle täydellisesti, sillä ihoni on todellakin yhtä stressaantunut kuin omistajansa ja kaipaa rauhoittelua.

Rannekoru tuntuu jakaneen mielipiteitä ja olen samaa miltä, että kosmetiikkaa siitä ei saa hyvällä tahdollakaan. Jos siis olisin ostanut kalenterin itse, olisin varmaankin odottanut aaton laatikosta isoa luomiväripalettia tai muuta kosmetiikkakategorian lottovoittoa. Saadusta lahjakalenterista koru oli kiva yllätys ja tykkään siitä, mutta ymmärrän ostajien pettymyksen.

Luukkujen arvoa en laskenut missään vaiheessa tai edes miettinyt sitä, joten en osaa ehdottaa, mikä olisi yhtä arvokas, mutta parempi luukku rannekorun tilalle. Tulee vaan mieleen se luomiväripaletti tai huulipunapaletti. Esimerkiksi Lancômelta olisi voinut löytyä sopiva, sillä sen edullisemmalla sisarmerkillä L’Oréalilla on hyviä paletteja. Tämä siis kehitysehdotuksena ensi vuodella.

Hutilistalle pääsevät (eräästä luukusta tulleen pinssin lisäksi) tuotteet, joista ystäväni yllättyivät yhtä lukuun ottamatta. Kaipa kosmetiikkamakuni on sitten erikoinen. Ensimmäinen huti on Babor Doctor Babor Lifting Cellular Collagen Boost Infusion -ampulli, joka pitäisi kieltää lailla jo nimensä vuoksi. Kuuria on kritisoitu paljon, sillä sitä myydään neljä viikkoa pitkänä ja kalenterissa on vain pieni näyte, joka ilmeisesti vastaa kahdeksasosakuuria, joten kollageenibuusterin tehosta ei saa oikein mitään irti, vaikka se arvokas onkin.

Siinä, missä Mario Badescun glykolihappoa sisältävä kasvovesi pääsi hittilistalle, joutui kasvosuihke* hutilistalle. Minulla oli näitä jo nimittäin kaksi ennestään. Jollekin toiselle tämä voi olla superhitti, sillä tuote on todellakin maineensa arvoinen. Suihkin sitä päivittäin meikin päälle. Clarinsin Instant Light Natural Lip Perfectorin* kesäinen sävy oli suuri pettymys, korallinen pinkki ei sovi yhtään joulufiilikseen. En ole edes avannut tuubia, mutta muistan, että tämä on hyvä. Nyt tuubi jää odottelemaan kesää.

Mietin yleisesti, millainen on keskimääräinen kalenterin ostaja. Hinta on sen verran korkea, etten usko kalenteria ostavan kenenkään, joka uskoo saavansa siitä arkimeikkituotteensa hyvään hintaan. Ostajakunnan on oltava kosmetiikkafaneja, joilla on jo vähän kaikkea, joten ymmärrän, että kalenterin sisällöllä on todellakin väliä. Siksi eleveniltä on ollut fiksu veto ottaa mukaan kulttituotteita kuten tuo Badescun kasvosuihke.

Kalenterin kohdalla kritisoitiin useilla tahoilla, kun mukana oli paljon matkakokoja, mutta ymmärrän sen täysin, sillä esimerkiksi väärälle ihotyypille sopiva tai omasta mielestä epämiellyttävältä tuoksuva tuote ei harmita niin kovin, jos se on “vain matkakokoinen”. Minusta kalenterin tarkoitus on tarjota ikään kuin maistiaisia, joihin voi sitten koukuttua. Vähän kuin Mars-suklaakalenterissa, jossa vain viimeisessä luukussa on täysikokoinen patukka.

Sitä en kyllä ymmärrä, että joku kurkkii etukäteen luukut ja palauttaa kalenterin, koska luukut eivät miellytä. Onhan kalenterin ostaminen “sika säkissä”, mutta eihän joululahjojakaan katsota etukäteen! Samalla tavalla LEGO-kalenterista voi tulla ukkeli, joka lapsella jo on. Se jännitys ja yllätyksellisyyhän siinä on osa elämystä. Toki epäsopivia tuotteita jää sitten käyttämättä, mutta niitä myydään meillä Zadaa-sovelluksessa koko ajan hyvillä hinnoilla eli kyllä niistä eroon pääsee.

Tällä pohjustan sitä, että en odottanut jokaisesta luukusta erilaista tuotetta (siis eri genren tuotetta) enkä ymmärrä, miksi niin olisi pitänyt olla. Jonkun tuoksuherkän mielestä tuoksuja oli liikaa, koska niitä oli kaksi. Mitäs, jos toinen olisi korvattu käsivoiteella? Siitä olisi joku atoopikko sitten kiukutellut, kun käsivoiteessa on liikaa parfyymia. Tai se ripsiväri! Jos jonkun silmäluomet rasvoittuvat ja ripsari oli täysi floppi, ei se tarkoita, että tuote on floppi muille. On täysin mahdotonta luoda kosmetiikkajoulukalenteri, jonka jokainen tuote miellyttää jokaista ihmistä. Mietin, ei kai kukaan ihan tosissaan odota sellaista, kun ostaa kalenterin?

Yhteenvetona siis sanottakoon, että ainoa häiritsevä asia oli minustakin rannekoru, vaikka siitä pidin. Jos olisin ostanut kalenterin, koru olisi harmittanut. Rannekoru oli laatukosmetiikkaläjän rinnalla niin pieni harha-askel, että en voi kuitenkaan väittää sen pilanneen mitään. Suosikkituotteeni koko kalenterista oli Guccin Bamboo-tuoksu*, ja matkakokoisissa tuotteissa en näe mitään pahaa. Upea eleven.fi joulukalenteri saa kokonaisarvosanaksi 8.5/10! :)

(*kaupallinen linkki)