Päätin, että yleisen opiskelujutustelun sijaan keskityn nyt siihen, mitä minun opinnoissani on meneillään. Koetin kirjoitella niitä yleisiä opintopostauksia, mutta en saanut valmiiksi kuin pari hassua lausetta. Ei minusta ole neuvomaan muita tai antamaan ohjeita. Noita tutorhöpinöitä voisin toki postata, mutta nekin koskevat vain minun alaani ja Jyväskylän yliopistoa. Ilman pätevyyttä on paha opettaa.

pullot

Nythän opintoni ovat siinä vaiheessa, että pitäisi valita pääaine. Valitettavasti toistaiseksi ei ole mahdollista olla ns. vain kemisti, vaan kandin jälkeen pitää suuntautua/erikoistua johonkin kemian haaraan. Vaihtoehtoina ovat:

  • opettaja – kokeilin opettajaopintoja, mutta jätin ne sitten perusopintoihin (25 op). Suurin este opettajaksi tulemisessa on se, että tahdon olla myös/vähintään kemisti eli opettajan pätevyys tulisi kemistintutkinnon päälle, mikä taas merkitsee lisää töitä. Lisäksi opetettava aine tuottaa päänvaivaa, koska mikään sivuaine ei kiinnosta niin, että tahtoisin lukea siitä vaaditut aineopinnot eli 60 op. Opettajatulevaisuus on siis ainakin toistaiseksi ideana hyllytetty.
  • orgaaninen – tämä on ainut kemian ala, jonka tyrmäsin suoraan kokeilematta. Aineopintojen pakollinen kurssi sai minut inhoamaan orgaanista kemiaa ja vaikka se olisi paras valinta kosmetiikkakemistin alaa ajatellen, en taivu siihen. Orgaaninen kemia on vain yksinkertaisesti kamalaa minun mielestäni.:/
  • epäorgaaninen – kokeilin tätä viime syksynä kurssin verran eikä kyllä napannut yhtään. Olisin voinut sinnitellä tällä alalla, mutta kun tahdon ihan tosissaan lukea jotakin, mistä pidän. Kyseessä on kuitenkin tulevaisuuteni!
  • analyyttinen – tämä on vakavassa harkinnassa ja voin kin paljastaa, että kokeilen analyyttistä kemiaa seuraavaksi.:) Syventävä kurssi alkaa tosin vasta keväällä, joten iha heti en pääse fiiliksiäni tämän suhteen jakamaan. Ainakin tähän asti analyyttinen kemia on ollut ihanan loogista ja olen aina pitänyt siitä.
  • fysikaalinen – houkuttaisi, mutta vaikeustaso aiheuttaa harmaita hiuksia. Jos joskus koen jonkinlaisen valaistuminen ja tuplaan aivosoluni, sitten voin kokeilla tätä.;) (Oikeastihan tässä pärjäävät parhaiten valokuvamuistilla siunatut ihmiset, joista ei ole haastavaa opetella kuutta miljoonaa sivua tekstiä ulkoa. Hrr, en taivu sellaiseen.)

Lyhyinä sivuaineina minulla ovat nuo (sellaisenaan hyödyttömät) opettajaopinnot, ympäristötieteet sekä tilastotiede. Kandin tutkinnostani puuttuu enää yhdet kurssit ymppää sekä tilastoja ja niiden lisäksi englannin sekä ruotsin kurssit. Ja tietysti se opepuolen kandin loppuosa, joka ei vaan ole sopinut aikatauluuni. Nyt lukujärjestys näyttää kuitenkin siltä, että saan nekin hoidettua vihdoin pois tieltä.

green chemistry

Nyt syksyllä tarkoitukseni on tosiaan aloittaa analyyttiseen kemiaan syventyminen. Kaikki valinnaiset kurssit, jopa maisterivaiheenkin, ovat aikalailla pulkassa, joten noita kandista puuttuvia palasia lukuun ottamatta jäljellä olisi enää se kemian osuus ja sitten gradu.

Annoin itselleni luvan opiskella vaadittua tahtia hitaammin, koska tiedän, että minulla on taipumusta tappaa itseni liialla työllä. Ja masentuneena ja väsyneenä en saa sitten mitään aikaiseksi eli siihen tilaan en tahdo joutua. Aamulehdessä oli heinäkuussa tutkimus, että korkeakouluopiskelijoista alle 40 % valmistuu heille määrätyssä ajassa, joten en todellakaan tunne huonoa omaatuntoa valinnastani.:) Mieluummin pidempi opiskeluaika kuin loppuunpalaminen parikymppisenä, niitäkin on meinaan nähty.

Psst! Niille, jotka janoavat lisätietoa tästä aiheesta tai vähän sen vierestä, vinkkaan seuraavista postauksistani: Yliopisto pähkinänkuoressa, Elämää opiskelijabudjetilla sekä Minä ja kemia.

(kuvat täältä ja täältä)